Tap av pass og billett

Waiting for the ferry
Foto: Guri Dahl/tinagent.com

Her får du råd og veiledning hvis du har mistet eller blitt frastjålet pass eller identifikasjonspapirer, samt informasjon om hva du kan gjøre ved tap av returbillett. Du må selv undersøke hvilke krav reiseoperatøren har til legitimasjon.

Reisende som skal hjem til Norge uten pass eller ID: Informasjon til reisende i Norden kan finnes på politiets hjemmeside. Tap av pass skal alltid meldes til politiet på tapsstedet. Reiseforsikringsselskapet kan kontaktes for informasjon om eventuell dekning av ekstra omkostninger som følge av tap av pass.

Billetter betalt av pårørende i Norge: Hvis man har tapt sin returbillett og ikke kan fremvise billettkopi o.l., eller ikke har returbillet, kan pårørende betale billett på internett, reisebyrå eller hos flyselskapers kontor i Norge. Som regel er det nok at den reisende får et referansenummer for å få utstedt billett/boardingkort.  

Det samme gjelder båtbillett til Oslo, som kan kjøpes/betales i billettkontoret på kaia i Oslo for utlevering hos DFDS/Scandinavian Seaways billettkontor på kaia i København. Pårørende kan også forutbetale f.eks. koldtbord, og matkupong blir da utlevert sammen med billetten.

Scandinavian Seaways i Oslo: tlf.: (+47) 22 41 90 90 bør kontaktes direkte for avtale om betaling på andre måter, f.eks. garanti fra bank e.l. om at innbetaling av billettbeløp er foretatt. Dette skal avtales direkte med Oslo-kontoret.

BUSS TIL OSLO: Du kan få rimelige bussreiser fra København til Oslo med flere daglige avganger. Se nærmere informasjon hos busselskapene:

  • NETTBUSS EXPRESS: Billett kan kjøpes på www.nettbuss.se 
  • SWEBUS EXPRESS: Billett kan kjøpes på www.swebus.se eller ved salgsstedene Eurolines Scandinavia (Halmtorvet 5)
  • FLIXBUS: Billett kan kjøpes på www.flixbus.dk, på bussen eller på salgsteder i København - se hjemmesiden deres

Hvis det er ledig plass kan billett kjøpes på bussen mot et tilleggsgebyr. Avgang fra Ingerslevsgade ved DGI-byen i København.