Andreas Christiansen og Mads Mørch - Foto:Foto: Vivant
Foto: Vivant

Bar Vivant

Politiken kaller det Nørrebros nye «hot spot», mens det på folkemunnet har fått kallenavnet «den norske ambassaden i Elmegade». Vi møtte nordmennene bak vinbaren Vivant.

| København, Danmark

«Vi hadde faktisk vært på visning i nærområdet og satt oss ned for å drikke en kaffe på den bistroen som da var her» sier Andreas Christiansen og forteller om hvordan de endte med dette lokalet som utgangspunkt for vinbaren.

Etter mange år i restaurant- og serveringsbransjen i København hadde Mads Mørch og Andreas Christiansen begge en drøm om å starte noe for seg selv. Da de fant det koselige lokalet i Elmegade 4 var det gjort, dette var det perfekte stedet for god naturvin. Med hjelp fra den københavnsbaserte norske arkitekt-trioen ØSA totalrenoverte de lokalet og fikk laget en stilig hvit marmordisk, i tillegg til en flott hylle fylt med vinflasker. Skreddersydde puter og gardiner har de fått laget hos de to venninnene i Studio Sandland og utenfor sees et lysende grønt skilt med Vivant (fransk for levende). Sammen med et glass vin kan man også få oliven, surdeigsbrød og diverse oster, pesto og tapenade.

På menyen er det utelukkende naturvin – håndplukket av dem selv, fordelen med å drive for seg selv er at man kan kjøpe inn det man selv liker. Og naturvin har ingen maskinell produksjon, så det skiftes stadig ut avhengig av årstid og sesong. «Vi får særlig mye vin fra Frankrike, Østerrike og Tyskland», forteller Mads og Andreas.

Hvem er gjestene på Vivant?

Vi opplever at det for det meste er unge voksne, i alderssjiktet 25-35 år. Det kommer mange stamgjester fra nabolaget på Nørrebro, og selvfølgelig en del nordmenn vi kjenner, derav kallenavnet «den norske ambassaden i Elmegade». Men vi har hele tiden vært opptatt av at det skal være et sted for alle, noe som også prisene våre reflekterer. Her kan du få et glass vin til 50-60 kr. 

På spørsmål om hva de har gjort for å promotere stedet sier de at med god hjelp av grafisk designer Lea Petrine (også norsk) som designet den visuelle identiteten og sto for det grafiske, har de fått en gjennomført profil på både Instagram og Facebook som har hjulpet til å spre ordet om vinbaren. Ellers har en rekke matbloggere og «influencere» allerede rukket å være innom, i tillegg til Politiken som skrev denne fine anmeldelsen i fjor høst.

"I fjor ble også Nørrebro kåret til verdens kuleste nabolag av magasinet Time Out, og da var Vivant en av tre steder på Nørrebro som ble trukket fram. Det er stas", sier Mads.

Hvordan gikk dere fram for å starte opp?

Vi måtte først opprette et ApS (anpartsselskab) som var relativt ukomplisert. Mer utfordrende var det å skaffe bankkonto. Finansieringen fikk vi gjennom en rekke investorer, først og fremst fra venner og bekjente både i Norge og Danmark, og så fikk vi hjelp av en pensjonert politimann til arbeidet med skjenkebevilling. I København utdeles aldri nye skjenkebevilgninger, men de hører med adressen man eventuelt kjøper. Likevel skal man søke om å få beholde den.

Har dere noen egne arrangementer?

Ja, i høst startet vi med quiz-aften én onsdag i måneden. Det ble raskt veldig populært. Ellers feirer vi 1-årsdag den 6.mai og planlegger selvfølgelig å ha en form for markering på 17.mai!

Vil du vite mer om Bar Vivant, ta en titt på deres nettside her.

Og les Politikens anmeldelse her.

Andreas Christiansen og Mads Mørch. Foto: Foto: Vivant