Sjefene for Amedia, Schibsted og NRK, samt frontansvarlig i VG og to fra avisa Fædrelandsvennen fortalte om hvordan det har lykkes å få nordmenn til å abonnere på digitale aviser, hvordan lokalaviser har knekket koden og fastholder abonnenter, om rikskringkastingens mandat, hvordan AI brukes på en innovativ og kostnadsbesparende måte og hvordan Fædrelandsvennen har lykkes å få ungdom til å lese avis.
Anders Opdahl er konsernsjef i Amedia. De har lokalaviser over hele Norge og deler av Sverige. De 820 000 abonnenter får avis tre ganger om uka og deres satsing er i all hovedsak unikt lokalt innhold. Dette har de lykkes utrolig godt med, takk være rettidige strategiske grep, kun lokale redaktører og utvikle grensesnitt så man når alle lesere. Dessuten har det lykkes å skape interesse for lokale saker på tvers av landet.
Frontansvarlig Johannes Gorset i VG fortalte om hvordan de har organisert seg for å lykkes med å bruke AI. Å endre ‘funksjonelle siloer’ av utviklere, journalister og designere til team er den beste måten å organisere på for å gjøre ting annerledes. De har utviklet Jojo – en gratis app som transkriberer tale til tekst. Ved å lage kortversjoner av artikler har de lykkes å få enda flere til å lese selve artiklene. Gorset mener at de bør gjøre alt selv; både intervju, bearbeiding og sammendrag ved AI. (De ønsker ikke å selge for billig til AI) De har journalister som utvikler og sjekker AI-genererte tekster. Og VG legger stor verdi i direkte kontakt med leserne for å bli bedre; de oppsøker dem rett og slett.
NRK skal være både en ressurs og en konkurrent
Danskene var tydelig overrasket over hvor mye NRK deler med andre medier. Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen snakket om hvordan NRK kan og skal være både en samarbeidspartner og en konkurrent, om stortingsmeldingen som blant annet legger føring for samarbeid med andre medier og mangfoldighet. NRK deler i stor utstrekning tekst, videoer og podkaster, så lenge de ikke er beskyttet av annen opphavsrett. NRK er medeier av www.faktisk.no som er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. TV 2, Polaris Media, Amedia, VG og Dagbladet er medeiere av Faktisk.no.
Avisen Fædrelandsvennen (Fevennen) i Kristiansand har lykkes med noe få andre har; de har fått ungdom til å lese avis! Debattredaktør Mari Horve Reite og reporter Erik Heimdal fortalte om hvordan det lykkes dem å bli kåret til Årets avis i Norge. De har jobbet hardt med å skaffe sponsorer som har betalt for at alle elever på videregående skole får abonnement på avisa, rekruttert unge journalister og fått unge til å skrive debattinnlegg som unge interesserer seg for. Ved å besøke elevene og skape engasjement og ‘demokratisk dannelse’ (som er en del av læreplanen) har de fått dette til. Fædrelandsvennen er størst på Snapchat av alle medier i Norge.
Schibsted er Nordens største mediehus. Siste oppleggsholder på scenen var deres CEO Siv Juvik Tveitnes (bildet øverst) som fortalte hva Schibsted Media satser på. De var først til å gå digitalt, var tidligere både mediehus og markedsplass med finn.no, men fant ut av at de måtte skille ut finn.no til et eget selskap, nå verdens største markedsplass. De har 2800 ansatte, 7 millioner brukere i Norge og i Sverige. Og 1 236 000 digitale abonnenter (i 2016 var tallet 27 000). Det var ingen avsløringer om eventuell ekspansjon i Danmark. De eies av Tinius-stiftelsen, her er frihet og uavhengighet i høysetet. 60% av inntektene kommer fra digitale tjenester. I tillegg til nyheter driver de med sport og underholdning, og som i andre medier går journalister over til å jobbe med lyd, sosiale medier, video og audio i tillegg til tekst. VGtv har nådd et ungt publikum med serien ‘Ikke lov å le på hytta’ som er billig i produksjon.
Nordiske Mediedager arrangerte sammen med P/Politikens Hus, jfm, og Danske Medier.