Travel and border information for Norway in Norwegian / English

Traveling to Norway? - Register your arrival in our traveler registry
(About the registry)

Pass

Pass og personnummer

I ambassadens timebestillingssystem publiseres ledige tider for de nærmeste ukene, i tråd med gjeldende svenske smitteverntiltak pga. Covid-19-pandemien. Merk at det kan bli ledige tider på grunn av avbestillinger. Vi har fortsatt redusert bemanning pga. pandemien og ber om forståelse for dette. Dersom du ikke finner ledig passtid og skal på en reise som ikke kan utsettes (situasjoner der liv og helse står på spill) og pass er nødvendig, ber vi deg kontakte oss på e-post.

For å søke om pass er det viktig at dine personopplysninger er registrert både i norsk og svensk folkeregister. Det gjelder først og fremst fullt navn, statsborgerskap, fødested og fødeland. Personopplysninger kan ha falt bort eller være feilregistrert i norsk register selv om du har hatt norsk pass før. Ambassaden vil ikke kunne ta imot søknader hvor personopplysninger ikke er registrert korrekt. Det er derfor svært viktig å lese all informasjonen på denne siden.

Før du bestiller tid ved ambassaden du:

  1. Ta kontakt med det norske folkeregisteret for å undersøke hvilke av dine personopplysninger som er registrert. For ytterligere informasjon om hvordan du går frem, se her.
  2. Dersom noen opplysninger er feil eller ufullstendige, må du ordne dette.

Vi gjør oppmerksom på at det kan ta flere uker å endre opplysninger i folkeregisteret. Vi ber deg derfor avvente med å bestille tid ved ambassaden til Skatteetaten har bekreftet at endringen/ene er utført.

Merk også at søknad om pass og statsborgerskap/gjenerverv ikke er det samme. Dersom din søknad gjelder statsborgerskap, kan du lese om dette her

Du kan lese ytterligere informasjon om navnendring, statsborgerskap og fødested nedenfor.