Pass

Pass

Ambassaden i Kairo kan motta passøknader for norske statsborgere med norsk personnummer.

For førstegangs pass-søkere og anmodning om personnummer se her.

Timer for bestilling av pass skjer kun gjennom ambassadens system for timebestilling. Ledige timer legges ut hver uke og kun 60 dager frem i tid.

Ta hensyn og kanseller timebestillinger om du ikke kan komme, slik at andre kan ta i bruk timen i stedet.

Bestill og betal mindre i Norge. Hvis du har et gyldig pass, kan du søke om passfornyelse ved en norsk utenriksstasjon eller hos politiet i Norge. Søknadsgebyret er vesentlig lavere i Norge og du kan også bestille ID-kort. Når du bestiller pass hos politiet kan du be om å få passet sendt til ambassaden i Kairo. Det er viktig at politiet registrer din emailadresse når du bestiller. Hvis du ikke kontaktes av ambassaden etter 3 uker, sender du oss en email.

Det er kun norske statsborgere som får et norsk pass. Hvis du ikke er norsk statsborger, kan du søke om dette hos UDI.

Generell informasjon

  • Alle som søker om pass må ha norsk personnummer. Se her hvis du eller barnet ditt ikke har norsk personnummer. Merk også at en av foreldrene må være norsk statsborger ved barnets fødsel. Dersom det ikke er tilfellet, kan det søkes om familieinnvandring hos UDI.
  • Alle som søker om pass må møte personlig.
  • Navn på pass vil være identisk med navn som er registrert i Folkeregisteret. Dersom du ønsker å endre navnet ditt, må dette gjøres før passet skal fornyes. Eventuell søknad om navneendring sendes til Skatteetaten.
  • Det er ditt ansvar å godtgjøre identiteten og det norske statsborgerskapet ditt. Ambassaden kan be om ytterligere dokumentasjon enn de generelle dokumentasjonskravene for å etablere identiteten din. Du anbefales å ta med dokumentasjon som kan bidra til å etablere din identitet, deriblant oppholdstillatelser, utenlandske pass, bilder gjennom oppveksten, og ID-kort.

Følgende må medbringes når det søkes om nytt pass

  • Gyldig legitimasjon. Hvis passet utløp for mer enn tre måneder siden, må annen gyldig ID med bilde og personnummer medbringes.

Særskilt informasjon om søknad om pass til barn under 18 år

  • Barn under 18 år må ha samtykke fra begge foreldre. Begge foreldre må møte opp personlig for å gi elektronisk samtykke, og legitimere seg med gyldig pass eller annen gyldig ID. Merk at det kan gis varig samtykke og at dette til enhver tid kan trekkes, men man kan ikke trekke samtykket for et pass som er under produksjon eller som er ferdig produsert.
  • Foreldre trenger ikke møte samtidig eller på samme pass– og ID-kontor. Dersom en forelder bor i utlandet, kan samtykket gis ved en utenriksstasjon, mens den andre foreldren som eventuelt bor i Norge kan samtykke hos politiet i Norge.
  • Samtykke gjøres digitalt på ambassaden, eventuelt hos annen passmyndighet. Også eventuell forelder uten norsk personnummer kan gi samtykke digitalt. For mer informasjon vedrørende samtykke til pass til barn under 18 år, se politiets sider.
  • Hvis bare en forelder har foreldreansvaret, holder det med dennes samtykke.
  • Barn over 12 år må avgi fingeravtrykk, og barn over 10 år må signere.

Hvor lang tid tar søknadsprosessen?

Saksbehandlingstiden er ca. 2 - 4 uker.

Hvis søknaden blir godkjent, sendes passet fra politiet i Oslo til ambassaden som utsteder passet til søker. Oppdatert informasjon og forventet leveringstid finnes her.

Avslag på søknad om pass

Ved avslag på søknad om pass, vil du motta skriftlig vedtak med begrunnelse. Vedtaket kan påklages skriftlig per e-post, og det kan samtidig bes om innsyn. Søknadsgebyret refunderes ikke ved avslag på søknaden.

Passutlevering

Du vil motta informasjon via e-post eller telefon når passet har ankommet ambassaden. Ambassaden vil avtale en hentetid med deg. Passet kan kun hentes etter avtale, og det er viktig å medbringe det gamle passet for makulering. Du kan til velge om du ønsker å beholde det makulerte passet eller la ambassaden avhende det for deg.

Ambassaden benytter et bestillingssystem for timeavtaler, men passutleveringen administreres utenom dette systemet.

Tap av pass

Se informasjon på politiets sider. Dersom du har meldt passet ditt tapt og finner det igjen, må det innleveres til ambassaden eller politiet i Norge. Det vil ikke lenger være gyldig som reisedokument.

Gebyrer og betaling

Se ytterligere informasjon her.