Pass
Informasjon til deg som skal søke pass eller personnummer.
Alle søkere må forhåndsbestille time for å kunne søke om nytt pass. Hvis du møter opp uten en avtale er det ikke sikkert at vi kan bistå deg.
For bestilling av time, kontakt ambassaden i Seoul: emb.seoul@mfa.no / +82 (0)2-727-7100.
Vi anbefaler at du kontakter oss 3 – 4 måneder før passet går ut. Flere land krever at passet er gyldig i 6 måneder, og det er defor lurt å søke i god tid dersom du har planlagt reiser det siste halvåret før passet ditt går ut. Vi minner om at det også er mulig å søke om pass på en rekke politistasjoner i Norge.
Norske pass er biometriske, det betyr at bilde, fingeravtrykk og signatur er overført direkte til passet.
Følgende dokumenter skal medbringes:
- Gyldig ID, dvs. pass
- Bekreftelse på betaling av gebyr. Når du bestiller time per epost vil ambassaden gi deg informasjon om hvordan du overfører gebyret til vår konto. Vi gjør oppmerksom på at ambassaden kun godtar bankoverføringer til vår koreanske bank. For mer informasjon, klikk her.
Det er en forutsetning for utstedelse av pass at du har personnummer, for barn uten personnummer, se egen informasjon om søknad om personnummer for pass.
- Ordinært pass til søkere over 16 år 1 290 kroner. (KRW 175,000)
- Ordinært pass til søkere under 16 år 770 kroner. (KRW105,000)
- Midlertidig pass (nødpass) 1 690 kroner. (KRW 230,000)
Norske pass produseres i Norge og sendes til ambassaden for utlevering. Politiet kan ikke garantere en leveringstid for pass, og produksjonstiden fra leverandøren endrer seg stadig. I tillegg kommer tiden det tar med posten. Vanligvis tar det ca. 3 uker før passet utleveres, men vi kan ikke garantere dette.
Du kan beholde ditt eksisterende pass til ditt nye pass har blitt utstedt. Når du mottar ditt nye pass, må du levere inn det gamle. Det gamle passet makuleres av oss, og utleveres sammen med det nye passet.
Eventuell navneendring må dokumenteres med originaldokument som viser søkerens tidligere og nåværende navn, samt dato for navneendring. Dersom du har endret navn, sivilstatus og/eller adresse siden du sist fikk pass, må du ta kontakt med Folkeregisteret på ditt hjemsted FØR du søker om pass. Passøknader kan ikke ferdigbehandles før riktig navn, sivilstatus og adresse fremgår av folkeregisteret. Dersom du skal utvandre fra Norge, må du ta kontakt med Sentralkontoret for Folkeregistrering.
Når barn under 18 år skal søke om pass, må barnets gamle pass medbringes til timen og personlig oppmøte er påkrevd. Foresatte må i tillegg samtykke til utstedelsen av pass.
Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge møte opp personlig for å gi samtykke. Gyldig ID må medbringes.
Les mer om krav til samtykke på politiets nettside.
Når passet er utstedt, sendes det automatisk fra Norge til ambassaden for utlevering. Passet henter du på ambassaden eller ved konsulatet i Busan, samtidig som du leverer inn ditt gamle pass. Ambassaden kontakter deg når passet er klart for henting.
Det må forhåndsbestilles time for å kunne søke om personnummer og pass. Bestill time ved å kontakte ambassaden på e-post: emb.seoul@mfa.no.
Barn født i utlandet kan få tildelt fødselsnummer i forbindelse med søknad om norsk pass. For barn født i utlandet er det kun utenriksstasjon som kan søke om fødselsnummer, jfr. passforskriften § 9. Søknaden fremmes ved personlig oppmøte av begge foreldrene ved ambassaden i Seoul. Utenriksstasjonen vil deretter videreformidle søknaden til Personregisteret i Norge.
Saksbehandlingstiden er på omlag fire uker. Tid for utsteding av pass kommer i tillegg.
NB! Personer som oppholder seg i Sør-Korea mer enn tre måneder må registrere barnet hos det lokale Gu-kontoret (distriktskontoret).
Personnummer til personer under 18 år:
- Krav til personlig oppmøte for foresatte og barn.
- Begge foreldres gyldige pass.
- Fødselsattest med barnets og foreldrenes navn, dersom barnet er født utenfor Norge Fødselsattesten må være på engelsk og påført apostillestempel fra det sørkoreanske utenriksdepartement.
- Vigselsattest dersom vigsel mellom foreldre har foregått i land utenfor Norden.
- Bekreftelse/ kvittering for innbetalt gebyr.
Er fødsel eller vigsel foregått i land utenfor Norden, kontakt skatteetaten for å høre om kravene. Vi gjør oppmerksom på at ektefolk må registrere ekteskapet i norsk folkeregister FØR dere kommer til ambassaden for å søke om personnummer til barn.
Vær spesielt oppmerksom på at det kan være behov for ytterligere dokumentasjon enn det oppførte.
Dersom man i forbindelse med jobb ofte må innlevere passet sitt ved f.eks. søknad om visum, kan man søke om et ekstrapass. Ved søknad om ekstrapass må det medbringes:
- Signert brev utstedt av arbeidsgiver der behovet for ekstrapass begrunnes (skrevet på organisasjonens brevpapir).
- Gyldig ordinært pass eller tidligere ekstrapass.
- Bekreftelse på betaling av passgebyr.
NB: Ekstrapass er gyldig i 2 år.
Samme prosedyre for å søke pass gjelder også for ekstrapass.
I en krisesituasjon har ambassaden mulighet til å utstede nødpass, også kalt et midlertidig pass. Nødpass er hvit/gråe, håndskrevet, og kun gyldige for én tur. Nødpass er imidlertid ikke godkjent som gyldig pass i alle land, og du er selv ansvarlig for å sjekke om landet du skal reise til godtar nødpass. For å søke om nødpass må du bestille time med ambassaden på forhånd via vår epost: emb.seoul@mfa.no
Pass som er tapt (mistet eller stjålet) skal uten unødig opphold meldes til lokalt politi. Det anbefales også at man tar kontakt med ambassaden så snart som mulig etter tap av pass.
For å få utstedt nødpass må du medbringe en politirapport på tap av pass. Tapet må meldes koreansk politi før søknad fremsettes. Søker må møte personlig og må kunne identifisere seg ved hjelp av ID-kort (bankkort/førerkort e.l.) med fotografi og underskrift. Det må fylles ut søknad om pass og melding om tap av pass. Dette kan gjøres på ambassaden. Husk å ta med 2 passbilder i vanlig passbildeformat (35x45mm).