Pass og konsulære tjenester

For hastesaker utenfor ambassadens åpningstid ta kontakt med UD’s Operative senter i Oslo på email 247@mfa.no eller på telefon +4723950000

Merk at ambassaden ikke besvarer konsulære henvendelser på telefon, slik som spørsmål angående pass, nødpass, personnummer, farskapserklæring, statsborgerskap, notarialbekreftelse, legalisering og vigsel. Slike henvendelser må sendes til ambassaden pr. e-post til consular.cairo@mfa.no

Timer for bestilling av pass skjer kun gjennom ambassadens system for timebestilling. Ledige timer legges ut hver uke og kun 60 dager frem i tid.

Ta hensyn og kanseller timebestillinger om du ikke kan komme, slik at andre kan ta i bruk timen i stedet.

Bestill og betal mindre i Norge. Hvis du har et gyldig pass, kan du søke om passfornyelse ved en norsk utenriksstasjon eller hos politiet i Norge. Søknadsgebyret er vesentlig lavere i Norge og du kan også bestille ID-kort. Når du bestiller pass hos politiet kan du be om å få passet sendt til ambassaden i Kairo. Det er viktig at politiet registrer din emailadresse når du bestiller. Hvis du ikke kontaktes av ambassaden etter 3 uker, sender du oss en email.

Det er kun norske statsborgere som får et norsk pass. Hvis du ikke er norsk statsborger, kan du søke om dette hos UDI.


Slik søker du om pass

Trinn1: Lag en timeavtale

Book an appointment

Trinn2 : Møt opp på ambassaden

Ta med ditt nåværende pass. Hvis passet er tapt må du ha med deg en tapsmelding fra politiet. Hvis passet utløp for mer enn tre måneder siden, må annen gyldig ID med bilde og personnummer medbringes. Det er ditt ansvar å godtgjøre identiteten og det norske statsborgerskapet ditt. Ambassaden kan be om ytterligere dokumentasjon enn de generelle dokumentasjonskravene for å etablere identiteten din.

Viktig: Hvis søker er et barn må begge foreldre møte opp med gyldig legitimasjon og gi samtykke elektronisk. Samtykke for pass og ID-kort til barn og unge - Politiet.no. Foreldre trenger ikke møte samtidig eller på samme pass– og ID-kontor. Dersom en forelder bor i utlandet, kan samtykket gis ved en utenriksstasjon, mens den andre forelderen som eventuelt bor i Norge kan samtykke hos politiet i Norge. For mer informasjon om samtykke til pass til barn under 18 år, se politiets sider.

  • Hvis bare en forelder har foreldreansvaret, holder det med dennes samtykke

Saksbehandlingstiden er ca. 2 - 4 uker.

Oppdatert informasjon om forventet leveringstid finnes her.

Ved avslag på søknad om pass, vil du motta skriftlig vedtak med begrunnelse. Vedtaket kan påklages skriftlig per e-post, og det kan samtidig bes om innsyn. Søknadsgebyret refunderes ikke ved avslag på søknaden.

Passutlevering skjer ved at ambassaden kontakter deg og avtaler hentetid med deg. Det er viktig å medbringe det gamle passet for makulering. Du kan velge om du ønsker å beholde det makulerte passet eller la ambassaden avhende det for deg.

Ved tap av pass, se informasjon på politiets sider. Dersom du har meldt passet ditt tapt og finner det igjen, må det innleveres til ambassaden eller politiet i Norge. Det vil ikke lenger være gyldig som reisedokument.