Overføring av penger:
Western Union: Overføring elektronisk eller ved oppmøte på et Western Union kontor (både avsender og mottaker skal forevise/medbringe gyldig legitimasjon). Informasjon/overførsel på www.westernunion.no, hvor man også finner en liste over agentkontorer, mange både i Norge og i Danmark. Telefonkontakt i Norge: +47 800 18 123 eller i Danmark: +45 80 20 03 03.
MoneyGram: Kan bare benyttes når en kontaktperson i Norge kan møte opp personlig! Forex er den norske agenten. Se informasjon og foreta overførsel på www.forex.no - agentkontor finnes i Oslo, Trondheim og på Lillestrøm. Flere Forex-kontorer finnes også i de største byene i Danmark www.forexbank.dk, bl.a. Hovedbanegården (sentralstasjonen) i København (tlf. +45 33 11 22 20).
BANKOVERFØRSLER:
Pga. ”hvitvasking” er det ikke tillatt å overføre kontant innbetalt beløp til kontant utbetaling på en hurtig måte. Hvis personen som befinner seg i Danmark ikke har bankkonto selv, skal det utføres en ”overførsel til utlandet”, som kan ta 3-5 arbeidsdager. Ta kontakt med banken i Norge og i Danmark for å høre om hvilke muligheter som finnes for overføring av penger.
Vær oppmerksom på at bankene krever gebyr før utbetaling (hvis ikke dette er avtalt belastet konto i Norge). Til bankens informasjon skal navn, adresse, filial på mottakerbanken i Danmark opplyses, samt dennes swift-adresse.
PERSONER UTEN MULIGHETER FOR OVERFØRSEL:
Personer som ikke har noen som kan hjelpe, kan kontakte det lokale danske sosial-/bistandskontor. I København henvises det til Socialcenter København, MODTAGEENHEDEN, Matthæusgade 1. Utenfor kontortid og i helger henvises det til Døgnvagten, Åboulevard 38, tlf.: +45 33 17 33 33. Imidlertid skal et eventuelt tyveri først politianmeldes, og kopi av anmeldelsen skal tas med til Døgnvagten.
Det anbefales at man tenker seg godt om og først prøver å ringe til de personer man kjenner for å få hjelp i en slik enkeltstående nødsituasjon.