Hensikten med en trygdeavtale er blant annet å sørge for at personer som flytter fra et avtaleland til et annet, kan beholde opptjente trygderettigheter, samt å gi dem adgang til trygdeordninger i det landet de flytter til slik at de er sikret kontinuitet i trygdedekningen. Dessuten er det viktig å unngå at denne gruppen må betale trygdeavgift til begge landene.
Avtalen omfatter alle som er eller har vært omfattet av trygdelovgivningen i de to landene, inkludert deres familiemedlemmer og etterlatte.
Det gis regler som bestemmer hvilken av de to landenes trygdelovgivning en person skal være omfattet av. Personer som blir utsendt av sin arbeidsgiver for å arbeide i det andre avtalelandet for inntil 5 år kan etter søknad forbli trygdedekket i hjemlandets trygdeordning.
Det gis videre regler om likebehandling og om fri eksport av visse pensjonsytelser mellom de to landene. Det er imidlertid bestemt at noen pensjoner ikke skal eksporteres, blant annet garantert tilleggspensjon for unge uføre og pensjoner beregnet etter de spesielle bestemmelsene om pensjoner til flyktninger og statsløse.
Avtalen inneholder også regler om sammenlegging av norske og indiske trygdeperioder for å åpne rett til pensjon.
Den engelske originalteksten og en norsk oversettelse av avtalen finnes på Navs hjemmeside:
Du har tapt ditt norske statsborgerskap dersom du har fått annet statsborgerskap etter å ha søkt om det, eller uttrykkelig har samtykket til å få statsborgerskapet, for eksempel ved å levere melding.
Dette gjelder også for barn under 18 år (statsborgerloven § 23). Ambassaden oppfordrer alle foreldre som vurderer å søke annet statsborgerskap for seg selv eller sine barn om å sette seg inn i lokal og norsk lovgivning.
Ble du norsk ved fødselen, kan du videre tape ditt norske statsborgerskap når du fyller 22 år. Du må melde fra til norske myndigheter og innlevere ditt norske pass dersom du ikke lenger er norsk borger. Mer informasjon om tap av norsk statsborgerskap finnes på utlendingsdirektoratet sine nettsider, www.udi.no
Informasjon om personnummer, pass og nødpass/tap av pass finner du her.
Mellom 17. november og 11. desember 2020 gjennomfører ambassaden en pilot for å teste ut forenklede prosesser og skjemaer for anmodninger om fødselsnummer for barn født i utlandet. Personer som ønsker å søke om fødselsnummer bes i forkant av oppmøte svare på spørsmålene på skatteetatens side: www.skatteetaten.no/pass Siden finnes også i engelsk versjon: www.skatteetaten.no/passport Etter at alle spørsmålene er besvart vil systemet produsere en liste over fremgangsmåte og dokumentasjonskrav. Dersom dere har ytterligere spørsmål ta kontakt med ambassaden på e-post: consular.new.delhi@mfa.com
Her finner du utfyllende informasjon om dokumentasjonskrav og retningslinjer i forbindelse med søknad om personnummer og pass for barn født i India.
Søknader om norske pass fylles inn og leveres på ambassaden i New Delhi eller ved generalkonsulatet i Mumbai. Pass-søker MÅ møte personlig ved søknad om nytt pass. Se informasjon om søknad om personnummer og om tap av pass/nødpass nede i teksten.
(Pass til barn under 12 skal ikke inneholde fingeravtrykk og det er derfor ikke behov for fysisk oppmøte på sted med biometriutstyr (ambassaden) for disse søkerne. Søknad om pass til barn under 12 år kan derfor også innleveres ved de norske honorære konsulatene i India. Barnet må imidlertid møte på søknadstidspunktet).
Vanlige pass produseres i Norge, og det vil ta ca 2-3 uker før passet er klart for avhenting ved utenriksstasjonen. Pass som ikke inneholder biometriske data vil kun bli utstedt i nødstilfeller. Det er et krav at norsk personnummer skal innføres i alle norske pass som utstedes. Vennligst kontakt ambassaden eller generalkonsulatet i god tid for å søke nytt pass.
Prosess for søknad om pass:
Pass for voksne over 18 år
- Søker møter personlig på ambassaden/generalkonsulatet og fyller ut søknadsskjema (GP-7059 B/N).
- Søker undertegner skjemaet med svart penn.
- Søker leverer 2 passfoto som leveres sammen med skjemaet. Se krav til foto her.
- Søker må fremvise nåværende pass.
- Biometriske data (bilde/fingeravtrykk/signatur) tas opp.
- Søker betaler passgebyr.
Pass for barn (alle under 18 år)
- Søknadsskjema (GP7059 B/N) fylles ut og 2 passbilder leveres inn. Se krav til foto her.
- Begge foreldre (verger) må signere på søknadsskjema (dersom begge foreldre ikke kan møte må det leveres skriftlig samtykke av den av foreldrene som ikke møter).
- Foreldres pass eller annet identitetsbevis må medbringes (stasjonen tar kopi av disse).
- Søkers nåværende pass må medbringes.
- Ved førstegangsutstedelse må det fremlegges personnummer, se mer informasjon under "personnummer" nede i teksten.
- Søker betaler passgebyr.
Det er ikke adgang til å innføre barn i foreldres pass, jfr. passloven av 10.06.97.
Pass blir utstedt på bakgrunn av de navneopplysninger som til enhver tid fremkommer i Folkeregisteret. Dersom det foreligger forskjell mellom den informasjon søker fremlegger og den informasjon som fremkommer i Folkeregisteret informeres det om at søker på eget initiativ må ordne dette.
Informasjon om gebyr for utstedelse av pass finner du her.
Gyldighetstid for pass:
Barn yngre enn 5 år: 2 års gyldighet
Barn mellom 5 og 10 år:3 års gyldighet
Barn mellom 10 og 16 år: 5 års gyldighet
Over 16 år: 10 års gyldighet
Søknader som mottas ved et av de honorære konsulatene, blir videreformidlet til ambassaden i New Delhi.
TAP AV PASS - NØDPASS
Hvis du blir frastjålet eller taper ditt pass skal det omgående først anmeldes til nærmeste politimyndighet i India. Be om å få en bekreftelse på anmeldelsen. Kontakt så ambassaden i New Delhi, eller generalkonsulatet i Mumbai (dersom du oppholder deg i Maharastra, Gujarat eller Goa) for å søke om nytt pass. Dersom det haster kan man søke om nødpass. Søker må møte personlig ved ambassaden eller generalkonsulatet grunnet pålagt opptak av biometri. Se informasjon om krav til dokumentasjon ovenfor. I tillegg må politierklæring om tap vedlegges.
Nødpass gis gyldighet på inntil ett år. Gebyret er det samme som for vanlig pass. Politierklæring og 2 passfotografier medbringes til ambassaden/generalkonsulatet.
Skal reisen foregå pr. fly direkte til Norge, skal kun reisebevis utstedes.
For å få utstedt reisebevis må man medbringe følgende dokumentasjon til ambassaden/generalkonsulatet:
- Politierklæring om tap av pass
- Melding om tap av pass (fås på ambassaden/generalkonsulatet).
- Skjema for søknad om pass (GP7059 B/N), fås på ambassaden/generalkonsulatet og fylles inn
- 2 passbilder
- Legitimasjon dersom man er i besittelse av slik.
Indiske myndigheter vil kreve at man også søker om nytt visum eller utreisevisum. Dette tar minimum 2-3 arbeidsdager. Dette kan man søke om hos Regional Foreign Registration Office (FRRO). Disse finnes i de største byene, og kontaktinformasjon finner du her.
Det anbefales alltid å oppbevare en kopi av pass og visum et annet sted en passet. Dette vil gjøre det mye lettere å reise innad i India og få utstedt utreisevisum om passet skulle bli stjålet.
PERSONNUMMER
For å få norsk pass må man ha personnummer. Personnummeret tildeles av Personregisteret i Skatt Nord, Tromsø og saksbehandlingstiden blir oppgitt til normalt ca. 6 uker. I perioder kan saksbehandlingen ta noe lengre tid.
Tilsagn om personnummer skjer i form av brev til ambassaden/generalkonsulatet i Mumbai, som deretter vil kontakte søker. Det er ikke mulig å søke om personnummer og pass samtidig. Dette fordi alle norske borgere må ha registrert personnummer i Folkeregisteret før søknad om pass kan innleveres ved utenriksstasjonen.
Søknad om personnummer fremmes ved utenriksstasjonen og gis normalt kun dersom man skal søke om pass.
Følgende må fremlegges for stasjonen dersom barnet er født etter 01.09.2006:
- Søknad, der begrunnelse for ønske om personnummer fremkommer.
- Original fødselsattest der foreldres identitet tydelig fremkommer. Papirene må være notarbekreftet og legalisert (apostillebekreftet) av indiske myndigheter (Indias Utenriksdepartement).
- Foreldres pass eller andre identitetsbevis, som stasjonen tar bekreftet kopi av.
Ambassaden/generalkonsulatet sender søknaden til Personregisteret i Skatt Nord på vegne av søker og tar kontakt med søker straks vedtak om personnummer er mottatt.
NB: I henhold til Instruks om krav til dokumentasjon og fremgangsmåte for å kunne registrere rettslige of faktiske forhold som finner sted i utlandet, fastsatt av Skattedirektoratet 12. desember 2007, kreves det DNA-test av barn og mor i forbindelse med tildeling av personnummer for barn født i India. Se link til instruksen her.
Etter at søknad er mottatt hos Personregisteret vil Personregisteret sende brev til den norske forelder (til folkeregistrert adresse) angående DNA-test av mor og barn.
- Gebyr for DNA-test betales av foreldre og betalingsmetode fremkommer i brevet fra Personregisteret. Så snart avgiften for DNA-test er betalt sender Personregisteret DNA-testutstyr til ambassaden.
- Ambassaden/generalkonsulatet tar så kontakt via e-post eller telefon for å sette opp et tidspunkt for testen. Testen utføres på ambassaden/generalkonsulatet eller ved et av de norske konsulatene i India. Det gjøres oppmerksom på at personene som det skal tas DNA-test av, ikke må innta mat eller drikke de siste 30 minutter før testen.
- DNA testen blir sendt til Folkehelseinstituttet i Norge for analyse, som oversender informasjon om resultatet til Personregisteret.
- Dersom DNA resultatet bekrefter slektskap mor/barn blir søker tildelt et norsk personnummer.
Dersom foreldrene ikke er gift, eller om ekteskapet ikke er registrert i det norske folkeregister, må far også fylle inn Skjemaet NAV 55-00.10 - "Erkjennelse av farskap". Dersom mor er utenlandsk statsborger (og ikke registrert i det norske folkeregisteret) må hun i disse tilfellene også dokumentere sin sivile status.
NB: Det kreves personlig oppmøte ved søknad om personnummer for barn. Om dette ikke er mulig må det fremlegges tilstrekkelig bekreftet bevis på at begge foreldre samtykker til å søke om personnummer og pass for barnet og det må fremlegges pass eller identitetsbevis fra begge foreldre.
Dersom begge foreldre ikke har foreldreansvar må det fremlegges dokumentasjon på hvem som har foreldreansvaret. For foreldre som er eller har vært gift er det tilstrekkelig å fremlegge vielsesattest. Er foreldreansvaret ved skilsmisse eller separasjon fastsatt ved dom, vedtak eller avtale, skal dette dokumenteres gjennom kopi av dom, vedtak eller avtale, evt. ved utskrift fra folkeregisteret i bostedskommunen. Når foreldrene ikke er gift skal bekreftelse på foreldreansvaret dokumenteres gjennom kopi av dom eller liknende.
For mer opplysninger kan personregisteret også kontaktes direkte. Kontaktopplysninger for Personregisteret er:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
E-post: personregisteret@skatteetaten.no
En av utenriksstasjonenes oppgaver er å yte nordmenn råd og hjelp når det er behov for dette i utlandet. Man må imidlertid være klar over at det finnes tilfeller der ambassaden ikke har myndighet eller mulighet til å være behjelpelig.
Forskrift om gebyr ved Norges utenriksstasjoner
Fastsatt av Utenriksdepartementet 20. juni 2014 med hjemmel i lov 3. mai 2002 nr. 13 om utenrikstjenesten §21, jf. kgl.res. 20. juni 2014.
- 1 Krav om gebyrer for tjenester ved norske utenriksstasjoner
Den som mottar tjenester som fremgår av vedlegget til forskriften, skal betale gebyr til norske utenriksstasjoner etter satsene i vedlegget.
Det skal ikke betales gebyr for bistand som et annet nordisk lands utenriksstasjon yter norske borgere innen rammen av det nordiske konsulære samarbeidet. Gebyr for slik bistand betales etter dette landets gebyrplikter.
- 2 Særlig om gebyr fastsatt i utlendingsforskriften og statsborgerforskriften
Gebyrer for tjenester etter utlendingsforskriften betales i samsvar med utlendingsforskriften.
Gebyrer for behandling av søknader om statsborgerskap betales i samsvar med statsborgerforskriften.
- 3 Tilleggsgebyr for tjenester som utføres utenfor kontorlokalene eller utenfor kontortiden
Utføres en tjeneste utenfor kontorlokalene eller utenfor kontortiden, skal det kreves et tilleggsgebyr på 50 prosent av gebyret.
Tjenestemottakeren skal på forhånd gjøres kjent med tilleggsgebyret.
- 4 Dekning av ekstrautgifter med å utføre tjenesten
Når gebyret ikke dekker utenriksstasjonens nødvendige utgifter for å utføre tjenesten, kan utenriksstasjonen kreve dekket ekstrautgifter med å yte tjenesten, for eksempel utgifter til porto, telefon, transport, tolk og fotokopier. Det kan kreves at tjenestemottakeren betaler et depositum eller stiller sikkerhet for slike utgifter.
Utføres gebyrpliktige tjenester utenfor kontorlokalene, kan stasjonen kreve at tjenestemottakeren dekker utgiftene til diett, nattillegg og reiseutgifter etter bestemmelsene i særavtalen om reiser utenlands for statens regning med satsene for reiser utland.
Utfører utenriksstasjonen tjenester som ikke er gebyrpliktige, kan stasjonen kreve at tjenestemottakeren dekker utgiftene etter første og andre ledd etter regning. Tjenestemottakeren skal på forhånd gjøres kjent med kravet.
- 5 Gebyrfritak, nedsettelse og ettergivelse av gebyr eller utgiftsdekning
Det betales ikke gebyr når en tjeneste er gebyrfri etter avtale med en fremmed stat.
Når det på grunn av tjenestemottakerens økonomiske stilling, uforutsette hendelser i utlandet eller andre særlige grunner vil være urimelig å kreve gebyr, kan stasjonssjefen eller den stasjonssjefen gir fullmakt fastsette i enkeltvedtak at gebyret settes ned eller faller bort. Et krav om å dekke ekstra kostander kan frafalles av de samme grunnene.
- 6 Betalingen av gebyret
Gebyret regnes om fra norske kroner til fremmed valuta etter den offisielle kursen på tjenestestedet. Gebyret kan avrundes oppover eller nedover med inntil ti prosent.
Gebyret skal betales samtidig som tjenesten utføres, med mindre stasjonen av særlige grunner fastsetter en betalingsmåte som gir et annet betalingstidspunkt. Betaleren skal gis kvittering for at gebyret er betalt.
- 7 Regnskap mv.
Utenriksstasjonen skal føre regnskap over gebyrene i samsvar med god regnskapsskikk og retningslinjer fastsatt av Utenriksdepartementet.
Fagstasjoner inntektsfører gebyrene til statskassen. Valgkonsulater inntektsfører gebyrene til stasjonen, og gebyrene skal dekke utgifter til driften av stasjonen. Utenriksdepartementet kan omfordele overskudd fra et valgkonsulat for å dekke underskudd på et eller flere andre valgkonsulater.
- 8 Offentlighetens tilgang til forskriften
Forskriften skal være offentlig tilgjengelig på utenriksstasjonene.
- 9 Ikrafttredelse mv.
Forskriften trer i kraft 1. juli 2014. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 25. januar 2013 nr. 58 om gebyrtariff for Norges utenriksstasjoner.
Justerte gebyrer ved norske utenriksstasjoner - fra 1. januar 2020
Behandlingen av følgende gebyrpliktige tjenester |
Gebyrets størrelse |
|
NOK |
INR I fremmed valuta, fastsatt av fagstasjon i samsvar med § 6 |
|
A. Pass, utlendingssaker og statsborgerskap |
||
1. Utstedelse av vanlig reisepass (politipass) a) for personer over 16 |
570 |
4500 |
2. Tjenester etter utlendingsforskriften
|
Se § 2 |
|
3. Behandling av søknad om statsborgerskap |
Se § 2 |
|
|
|
|
B. Sjøfartssaker |
||
1. Utstedelse av midlertidig nasjonalitetsbevis etter sjøloven § 5 tredje ledd |
575 |
4 500 |
2. Utstedelse av midlertidig farts- eller sikkerhetssertifikat eller påtegning om forlenget gyldighet for sertifikat etter forskrift 22. desember 2014 nr. 1893 om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger § 37 (gjelder for lasteskip, passasjerskip, lektere, flyttbare innretninger og dessuten for fiskefartøy med største lengde 15 meter eller mer) |
575 |
4 500 |
3. Bekreftelse av å ha mottatt komplett søknad om midlertidig tjeneste i sertifikatpliktig stilling (Certificate of Receipt of Application - CRA) etter forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk § 86 |
575 |
4 500 |
|
|
|
C. Økonomisk bistand |
||
10 % av beløpet, men ikke mindre enn og ikke mer enn |
300 5 000 |
2 400 |
|
|
|
D. Notarialforretninger |
288 |
2200 |
|
|
|
E. Utstedelse av midlertidig nasjonalitetsbevis for luftfartøy etter luftfartsloven § 3-14, jf. § 3-9 |
3 390 |
27 000 |
|
|
|
F. For bistand i kommersielle saker utover fem timer kan det kreves følgende timesats: Alle oppdrag skal kostnadsberegnes og oversendes oppdragsgiver for godkjenning før arbeidet påbegynnes. |
1 150 |
9 100 |
G. Brukerbetaling for arrangement fra første time: Alle oppdrag skal kostnadsberegnes og oversendes oppdragsgiver for godkjenning før arbeidet påbegynnes. |
362 |
2900 |
H. Tilleggsgebyr og dekning for ekstra utgifter |
Se §§ 3 og 4 |
Ambassaden ønsker med dette å informere om indiske retningslinjer i forbindelse med søknad om visum til India, samt om norsk lovgivning vedrørende surrogati.
Indiske retningslinjer vedrørende visum til India i forbindelse med surrogati.
I følge indiske myndigheter, vil personer som ønsker å få barn gjennom surrogatmor ikke få visum til India, dersom surrogatiprosessen startet etter den 3. november 2015. Dersom norske borgere allikevel får barn gjennom surrogatmor ved å reise til India på turistvisum og dermed får visum på feilaktig grunnlag, er det veldig usikkert om barnet vil få utreisevisum. Utenlandske statsborgere vil dessuten kunne straffeforfølges i India dersom de har ervervet seg og oppholdt seg i India på ukorrekt visum.
I henhold til retningslinjene er det ikke anledning for enslige, ugifte par eller homofile/lesbiske å få barn gjennom surrogati.
Se informasjon om visum/surrogati på hjemmesiden til den indiske ambassaden i Oslo.
Surrogati
Adgangen til å benytte eggdonasjon/surrogati i India reguleres av lovgivningen i India. Norske myndigheter forutsetter derfor at norske borgere som allikevel ønsker å benytte eggdonasjon/surrogati i India, overholder indisk lov.
Etter norsk rett gjelder det ingen særregler for etablering/overføring av foreldreskap etter bruk av eggdonasjon/surrogati i utlandet. De generelle reglene gjelder derfor. Dette innebærer at den som føder barnet er barnets mor, og at farskap etableres på de måter som barneloven bestemmer. Dersom morskap/farskap ikke kan etableres etter barneloven, må den som ønsker å bli juridisk forelder til barnet søke om adopsjon. Skatteetaten, NAV og Bufetat har fått retningslinjer for hvordan saker om surrogati skal behandles etter dagens regelverk. I retningslinjene gis det informasjon om etablering/overføring av foreldreskap, etablering og registrering av foreldreskap, rett til norsk statsborgerskap og innreise til Norge.
Det er viktig for norske borgere å være klar over at bruk av surrogati i utlandet reiser mange ulike dilemmaer. Surrogatmødre i India er ofte fattige og vanskelige livsbetingelser. I tillegg til barna, kan også personer som sterkt ønsker seg barn og er villig til å benytte surrogati i utlandet, være sårbare. Alle parter kan som følge av dette bli utnyttet, og det kan være risiko for menneskehandel og trafficking. Videre kan det etter bruk av surrogati i utlandet hvor flere lands regelverk må tas i betraktning, være tidkrevende og vanskelig å få etablert/overført foreldreskap og få barnet til Norge. På bakgrunn av dette fraråder norske myndigheter at personer bosatt i Norge inngår og gjennomfører avtaler med surrogatmødre i utlandet. Hvis slik avtale allikevel blir inngått, kan barnet komme i en situasjon hvor det ikke får juridisk tilknytning til en norsk forelder og følgelig ikke norsk statsborgerskap eller annen rett til opphold i Norge.
Ytterligere informasjon om surrogati kan leses på hjemmesiden til Barne-, Likestillings-, og Inkluderingsdepartementet
Nedenfor følger også nyttige tips for hjelp til selvhjelp
Forlengelse av visum:
Søknad om forlengelse av visum behandles av Regional Foreign Registration Office. Disse finner du i de største byene, og adressene finnes her.
Forsikringssaker:
Hvis du har reiseforsikring i den nedenfornevnte forsikringsselskapene og har kommet ut for en ulykke, tyveri eller andre problemer, kan du ta kontakt med:
Europeiske reiseforsikring
Alarmsentral: +47 214 95 000, +45 701 52 500
Prøv også Europeiske Reiseforsikrings samarbeidspartner - Euro-Center Nepal: + 977 1 447 1577, +977 1 447 2556, + 977 1 448 0601, + 9771 447 1379
Gjensidige forsikring
Meldingssentral, Norge: +47 915 03100
Tap av bankkort:
Ved tap av bankkort kan du ta kontakt med
Visa, Eurocard, MasterCard: + 47 22 21 40 55, Diner’s Club: + 47 21 01 50 00 American Express: + 47 66 98 43 73 tast 1
Pengeoverføring:
Følgende byrå kan bruker for pengeoverføringer til India:
American Express
Slik gjør du: Ringe valutaavdelingen i American Express på tlf.: 00 47-22 98 37 35, deretter møte opp på Fritjof Nansensplass nr. 6 i Oslo for å overføre penger . Pengene kan hentes etter 5 minutter på ulike steder i India, adr. finnes på hemmesiden: www.moneygram.com.
Forex er agent for Moneygram i Norge. Forex har kontor i Oslo, Sentralstasjon, sentralhallen – tlf: 0047 22 17 60 80 , Lillestrøm, Lillestrøm Stasjon – tlf: 0047 63 84 88 00, Trondhjem, Trondhjem Sentralstasjon – tlf: 0047 73 52 22 00. http://forex.no
Pengene kan hentes i følgende banker, og alle steder med Moneygram skilt: Airwings Services Pvt. Ltd., Allahabad Bank, Bharat Petroleum Corporation Ltd., The Catholic Syrian Bank Ltd., Central Bank of India, Corporation Bank, Development Credit Bank, Financial Services Ltd., IDBI Bank, Indian Bank, Indian Overseas Bank, IndusInd Bank Ltd., Manappuram Group of Companies, Mehra Forex Pvt. Ltd., Muthoot Group, Punjab National Bank, State Bank of Hyderabad, Supreme Securities Ltd., Thomas Cook (India) Ltd., Trade Wings Ltd., UAE Exchange, United Bank of India
Western Union
Sparebanken Øst er agent i Norge. Kontor i Oslo – Oscars gt 30 – telefon 815 48 05 – kontorer også i Drammen og Hokksund. http://www.oest.no/banken/person/betaling/western_union.asp
Du kan også kontakte sitt bankkortselskap for overføring eller kontakte sitt forsikringsselskap.
Flybilletter:
Flybilletter til og fra India kan bestilles hos følgende flyselskap (lokale nummer). Merk at dette ikke er en uttømmende liste.
SAS (New Delhi): 011 4351 3202
British Airways: 1800 102 35922
KLM: 124 272 0273
Finnair (Gurgaon): 1800 1021233
Air France: (0)124 2720272 eller 1800 180 00 33
Planlegger dere bryllup?
Før dere gifter dere, må Skatteetaten sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap, såkalt prøving av ekteskapsvilkår. Fra juni 2018 kan du søke om prøving av ekteskap digitalt.
Det betyr at dere logger dere inn på skatteetaten.no og oppgir en del opplysninger. Behandlingstiden kan være inntil tre uker dersom det er behov for manuell oppfølging, så vær ute i god tid, men likevel ikke mer enn fire måneder før bryllupet skal stå. En prøvingsattest er kun gyldig i fire måneder, fordi opplysningene dere oppgir må være ferske.
Begge kommende ektefeller må fylle ut hver sin egenerklæring, og forloverne fyller ut forlovererklæring. Noen må fylle ut litt mer: Har du for eksempel vært gift før, vil det i noen tilfelle være behov for å legge ved en erklæring om skifte. Ønsker du å endre navn, må du fylle ut en melding om endring av navn. Alt kan fylles ut digitalt via Skatteetatens nettsider.
Når saken er ferdig behandlet, får dere melding om å logge dere inn i Altinn for å laste ned prøvingsattesten som bekrefter at dere kan gifte dere. Prøvingsattesten sender dere videre fra Altinn i en e-post til vigsler: emb.newdelhi@mfa.no.
Gratulerer! Nå er dere klare for å inngå ekteskap!
Vil du gifte deg i utlandet?
I den første versjonen av løsningen, håndterer vi kun prøving av ekteskap etter norsk rett. Det betyr følgende for de av dere som planlegger bryllup i utlandet:
1. Ønsker dere å gifte dere på norsk ambassade eller sjømannskirke i utlandet? Da gifter dere dere fremdeles etter norsk rett, og kan benytte vår digitale løsning for prøving av ekteskap. Dere går frem på samme måte som når dere gifter dere i Norge. Oppfyller dere kravene for å inngå ekteskap, mottar dere også her en prøvingsattest digitalt. Denne må dere videresende til ambassaden. Husk å ta med passet til ambassaden eller sjømannskirken dere skal gifte dere i.
2. Ønsker å gifte dere etter utenlandsk rett? Hvis dere planlegger å gifte dere etter utenlandsk rett i 2018, og ønsker å prøve ekteskapsvilkårene dine i sommer, så kan dere dessverre ikke bruke vår nye innloggingstjeneste, men må søke på ordinær måte på papir. Vi venter at også denne tjenestene vil bli tilgjengelig digitalt i løpet av høsten 2018.
Ønsker dere mer informasjon om hva som kreves for å gifte seg, se Skatteetatens nettsider.
Ekteskap ved ambassaden i New Delhi
Ambassaden har anledning til å vie par der begge borgere er norske statsborgere og av forskjellig kjønn.
Par som ønsker å bli viet ved ambassaden, må sende en skriftlig henvendelse til ambassaden på e-post emb.newdelhi@mfa.no for å avtale tidspunkt for vielsen. Ambassaden foretar kun vielser i løpet av kontortiden og ingen vielser vil bli foretatt på hellig- og høytidsdager. Det er en forutsetning at brudefolkene har gyldig opphold i India.
I dokumentene som ambassaden mottar, følger også midlertidig vigselsattest. Vigselsdokumentene signeres av partene, vitner og ambassadøren. Ambassaden sender i etterkant dokumentene til folkeregisteret der paret bor.
Ekteskap overfor indiske myndigheter
Utenlandske borgere som inngår ekteskap med indiske statsborger i India må registrere ekteskapet hos lokale myndigheter, "Registrar of Marriages". Norske par som ønsker å vie seg hos indiske myndigheter må også følge denne veiledningen. Spørsmål relatert til indiske ekteskapsregler må rettes til indiske myndigheter (for eksempel Indias ambassade i Oslo).
Alle norske borgere som ønsker å inngå ekteskap hos indiske myndigheter må først kontakte Folkeregisteret for å prøve sine ekteskapsvilkår. Prøvingen foretas ved skattekontoret hvor man er registrert bosatt i Norge. For borgere bosatt i utlandet skal prøvingen foretas ved skattekontoret der man sist var registrert. Les mer på Skatteetatens nettsider. For norske borgere uten norsk personnummer eller norsk pass, gjelder egne regler.
For prøving av ekteskapsvilkårene hos Skatteetaten skal følgende dokumentasjon foreligge:
• Erklæring fra brudefolkene (utfylt skjema Q-0150) før prøving av ekteskapsvilkårene for den part som er bosatt i Norge (registrert i Folkeregisteret)
• Forlovererklæring (utfylt skjema Q-0151)
• Kopi av pass
• Evt. Skilsmisseattest (utstedt av fylkesmannen)
• Evt. Skifteattest (bekreftelse på at evt tidligere bo er delt)
• Erklæring om skifte (utfylt skjema Q-0160) må alltid foreligge. Dersom det er under 2 år siden skilsmisse skal tidligere ektefelle underskrive i del I på skjemaet. Dersom det er over 2 år siden skilsmisse er det tilstrekkelig at vedkommende selv underskriver del III om at fellesboet er skiftet
• Skjema for opplysninger om tilkommende ektefelle
Man kan lese mer om ekteskap i utlandet på Skatteetatens nettsider.
Etter prøving utsteder Folkeregisteret "Certificate of no Impediment to Marriage" (på norsk "Attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett" tidl. kalt "Ekteskapsattest"). Denne attesten inneholder informasjon på engelsk om begge parter og er gyldig i 4 måneder fra utstedelsesdato.
I noen tilfeller krever indiske vigselsmyndigheter at ambassaden verifiserer attesten.
Etter at ekteskap er inngått, må dette registreres i Norge. Dette gjøres ved at de indiske vigselsdokumentene oversettes til engelsk og notarial- og apostillebekreftes. Disse er:
Vigselsattesten/oversettelsene må legaliseres (notarialbekreftes) hos "Subdivisional Magistrate" og apostillebekreftes i det indiske utenriksdepartement (MEA). Vigselsattesten må også verifiseres av ambassaden før den blir godkjent til bruk ved folkeregisteret i Norge.
Nordmenn som er registrert bosatt i Norge må selv kontakte Skatteetaten og sørge for at ekteskapet registreres i Norge.
Ambassaden kan også være behjelpelig med å oversende dokumentene for de nordmenn som er registrert bosatt i India.