Informasjon om UDs krisehåndtering

Utenriksdepartementets operative senter er utenrikstjenestens hovedsentral for konsulær hjelp til norske borgere i utlandet når nærmeste utenriksstasjon er stengt. Ansvaret for større kriser ligger hos spanske myndigheter. Deres råd og påbud skal følges men norske myndigheter har likevel et ansvar for nordmenn i utlandet.

Senteret er i drift 24 timer i døgnet hele året. Publikum som ønsker kontakt med operasjonssenteret, kan ringe Utenriksdepartementet direkte på telefon (+47) 23 95 00 00 eller bli viderekoblet hvis man kontakter nærmeste utenriksstasjon.

Ved større hendelser eller kriser hvor mange nordmenn kan være berørt har utenrikstjenesten etablert et eget apparat for å kunne håndtere slike situasjoner.  De grunnleggende prinsippene for krisehåndtering er:

• Territorialprinsippet: Ansvaret for nasjonale kriser ligger hos vedkommende lands myndigheter (nasjonale myndigheter i landet der krisen oppstår er ”krise-eiere”).  Deres råd og påbud skal følges, men norske myndigheter har likevel et ansvar for nordmenn i utlandet. 

• Ansvarsprinsippet:. Den instansen som har ansvaret i en normalsituasjon skal også ha det i en krisesituasjon.

• Nærhetsprinsippet: En krise skal håndteres på lavest mulig nivå.

• Likhetsprinsippet: Organisasjonsmodellen en virksomhet har til vanlig skal være mest mulig lik den som skal anvendes i en krise.