Hvor kan du henvende deg?

Australia er et stort land og for mange norske borgere er ambassaden i Canberra langt unna. Du lurer kanskje også på i hvilke typer saker ambassaden kan bistå? I denne artikkelen vil du finne informasjon om hvem som kan svare på de vanligste problemstillingene som møter nordmenn i Australia, samt noen nyttige lenker.

AMBASSADEN I CANBERRA

Du vil finne svar på de vanligste spørsmålene på vår hjemmeside FAQ - Norway in Australia.

Ved publikumshenvendelser gir vi høyere prioritet til nordmenn på kortvarig utenlandsopphold enn til dem som er fast bosatt i utlandet. Videre prioriterer vi akutte og alvorlige saker der liv og helse står på spill.

Du kan henvende deg til ambassaden hvis du skal:

Fornye pass:

Pass fornyes ved personlig oppmøte på ambassaden. Unntaket er om ambassaden er på passreise til New Zealand og Perth. Reiser blir annonsert på ambassadens nettsider. Der kan man også registrere sin interesse dersom man ønsker å sette opp en avtale ved slik passreise.  

Informasjon om hva som må være på plass før timen og hvilke dokumenter som må legges frem finnes her: Applying for passport. Her vil man også finne en lenke til vår bookingportal for å sette opp en avtale for innlevering av søknad on pass.

Dersom søker er mindreårig, må begge foreldre møte sammen med barnet hvis det ikke er registrert samtykke på forhånd. Er det registrert samtykke på forhånd, er det nok at én forelder møter med barnet. Det må legges frem samme dokumentasjon som for myndige personer. Videre må barnets foreldre godtgjøre sin identitet og statsborgerskap.

Samtykke for utstedelse av pass til mindreårige:

Pass til mindreårige krever samtykke fra begge foreldre ved personlig oppmøte hos norsk passmyndighet. Samtykke kan entes gis samtidig med eller før søknad on pass innleveres.

Man kan velge mellom permanent samtykke som vil være gyldig til barnet er myndig, eller tidsbegrenset samtykke, gyldig kun i 3 måneder og for ett enkelt pass. Permanent samtykke kan trekkes ved personlig oppmøte, men vil ikke ha tilbakevirkende kraft for allerede utstedte dokumenter eller innleverte søknader.

Søke om personnummer:

Det er kun ambassaden som kan ta imot søknad om personnummer. Personnummer tildeles kun nordmenn i utlandet i sammenheng med en søknad om pass. Barn under 18 år må søke om pass samtidig, noe som krever at begge foreldre møter sammen med barnet til pass- og personnummertime. Dette kravet fravikes kun hvis en av foreldrene har avgitt samtykke på forhånd og det har blitt registrert av ambassaden før timen.

Du må i legge frem all dokumentasjon som kreves for både søknad om personnummer og pass. Informasjon om hva som må være på plass før timen og hvilke dokumenter som må legges frem finnes her: Applying for personal number og Applying for passport.

Det er også mulig å søke om personnummer i Norge. Dersom du ønsker å søke i Norge må du kontakte politiet i Norge for informasjon om søknadsprosessen og hvilke krav som stilles til dokumentasjon da dette kan variere noe fra ambassadens krav.  

Nødpass:

Det er strenge krav til nødpass. Kun personer som på grunn av en nært forestående reise og som ikke kan avvente utstedelse av et ordinært pass, kan få utstedt nødpass. P.g.a. ambassadens begrensede lager av nødpass, vil det vanligvis også være et krav at det foreligger en uforutsett nødsituasjon. Dårlig planlegging vil vanligvis ikke gi grunnlag for utstedelse av nødpass.

Utstedelse skjer ved personlig oppmøte på ambassaden, unntaksvis så kan personer bosatt i Fiji, Papua New Guinea eller Vanuatu få utstedt nødpass uten oppmøte i Canberra. For mer informasjon, se: Nødpass.

Innlevering av søknad om bibehold eller gjenerverv av norsk statsborgerskap:

Ambassaden i Canberra håndterer ikke utlendingssaker, inkludert søknader om statsborgerskap, og svarer ikke på spørsmål om dette. MEN: Vi tar fortsatt imot selve søknaden om gjenerverv eller bibehold av norsk statsborgerskap for videresending til den norske ambassaden i Bangkok som er ansvarlig utenriksstasjon i regionen for utlendingsfeltet.

Avtale for innlevering av søknad om gjenerverv eller bibehold må settes opp i vår online avtaleportal Schedule Appointment with Royal Norwegian Embassy Canberra.

Alle søknadsdokumenter må legges frem i original og med A4 kopier i h.h.t. UDIs sjekkliste. Ambassaden tar ikke kopier under avtalen.

Spørsmål angående søknadsprosessen, krav til dokumenter, o.l. må rettes til ambassaden i Bangkok på visa.bangkok@mfa.no eller til UDI, se Contact us - UDI.

HONORÆRE KONSULATER I REGIONEN

Honorære konsulater har begrenset myndighet og jobber på frivillig basis og man kan derfor ikke forvente samme bistand fra et honorært konsulat som fra en ambassade. Ikke alle konsulatene har norsktalende betjening.

I ambassadens embetsdistrikt finnes det for tiden honorære konsulater i Adelaide, Brisbane, Hobart, Melbourne og Sydney (Australia), Suva (Fiji), Port Moresby (PNG) og Port Vila (Vanuatu). Klikk her for kontaktinformasjon. NB! Vi har foreløpig ingen informasjon om gjenåpning av konsulatene i Perth eller New Zealand.

SPØRSMÅL SOM MÅ RETTES TIL ANDRE MYNDIGHETER

Søke om annerkjennelse av farskap/medmorskap fastsatt i utlandet:

Søknader om forhåndsgodkjenning av farskap/medmorskap fastsatt i utlandet behandles av NAV. På deres nettsider finnes det informasjon om hvordan man søker, og hva man må dokumentere: Søk om anerkjennelse av farskap eller medmorskap fastsatt i utlandet.

Visum til Australia:

Ambassaden kan ikke gi informasjon eller veiledning om å søke visum til Australia, fornye visum, eller overføre visum. Slike henvendelser må rettes til Australias Department of Home Affairs eller nærmeste australske ambassade.

Visum eller oppholdstillatelser til Norge:

Ambassaden i Canberra håndterer ikke utlendingssaker. Alle spørsmål eller henvendelser angående dette må derfor sendes ambassaden i Bangkok eller til UDI.

Norsk førerkort:

Ambassaden kan ikke gi råd om muligheten for å kjøre med norsk førerkort i utlandet. For informasjon om bruk av norsk førerkort i utlandet, må du kontakte transportmyndighetene i de landene du ønsker å kjøre. I Australia kan reglene variere fra stat til stat, så du bør kontakte myndighetene i hver stat du planlegger å besøke.

Ambassaden utsteder ikke førerkort. Du må selv kontakte Statens vegvesen hvis ditt førerkort er tapt eller frastjålet. Ambassaden kan ved forespørsel bistå med ID-kontroll for fjernutstedelse, eller utstede en bekreftelse på at du innehar gyldig norsk førerkort. ID-kontroll gjøres kun ved personlig oppmøte og etter avtale. Begge tjenestene er gebyrbelagt i henhold til UDs gebyrtariff. Du må selv be Vegvesenet om å sende en slik forespørsel eller bekreftelse til ambassaden.

Norsk politiattest:

Man kan søke politiet om politiattest online eller per post. Informasjon om dette finnes på politiets nettsider, se Politiattest.

Melde flytting:

Alle nordmenn (unntatt studenter) som har intensjon om å oppholde seg utenfor riket i mer enn 6 måneder er pliktig til å melde flytting. Dette kan man gjøre online eller per post hos Skatteetaten. Riktig adresse i folkeregisteret er spesielt viktig for nordmenn som bor i utlandet og/eller ikke har digital-ID, da brev og annen korrespondanse alltid sendes til folkeregistret adresse.

Registrere erverv av australsk statsborgerskap:

Skatteetaten behandler søknader om å endre informasjon som e.g., statsborgerskap, for de fleste nordmenn, se Endre opplysninger om identiteten din i Folkeregisteret. NB! UDI behandler søknadene til de som har fått innvilget norsk statsborgerskap fra utlendingsforvaltningen og som er født i et gruppe 2 land i h.h.t §8-4-2 i folkeregisterforskriften.

Registrere ekteskap inngått i utlandet:

Hvis du/dere ble gift i utlandet så må du/dere sende dokumentasjon på dette til Skatteetaten, se Ekteskap i utlandet.

Registrere navneendring:

Hvis du har byttet navn i Australia eller ønsker å bytte navn må melding om navneendring sendes til skattekontoret, se Endre navn.

 

Nyttige lenker: