Husk gyldig reiseforsikring og europeisk helsetrygdkort. Vi anbefaler alle reisende å registrere reisen hos Utenriksdepartementet i appen Reiseklar eller på reiseregistrering.no.
Ambassadens telefonnummer er +351 21 300 91 00. Utenom ambassadens åpningstid kan du ringe UDs sentralbord +47 23 95 00 00.
Nødnummeret i Portugal er 112. Bruk 112 når du har behov for øyeblikkelig hjelp.
Politi
Politiet har egne turistavdelinger i Lisboa, Cascais og Porto der de snakker engelsk.
Lisboa
Adresse: Praça dos Restauradores - Palácio Foz
Telefon: +351 21 880 4030
Cascais
Adresse: Largo Mestre Henriques Anjos, s/n
Telefon: +351 21 481 7067
Porto
Adresse: Praça Pedro Nunes, nº16
Telefon: +351 22 209 2006
Kontaktinformasjon til politiet andre steder i Portugal finner man ved å søke i oversikten på politiets nettsider Polícia de Segurança Pública (psp.pt).
Sykdom
Ved sykdom og helserelaterte spørsmål kan man ringe servicetelefonen Saude24: +351 808 24 24 24. Åpent 24 timer i døgnet.
Mer informasjon finnes på Emergency contacts in Portugal - ePortugal.gov.pt.
Tjenestene vi kan tilby norske borgere i utlandet kalles konsulær bistand.
En utfyllende oversikt over hvem som kan få konsulær bistand, og hva vi kan bistå med, finnes på Konsulær bistand til norske borgere - regjeringen.no.
Kort oppsummert kan ambassaden:
- utstede nytt pass eller nødpass. Nødpass kan kun innvilges i de tilfellene man har mistet sitt reisedokument, og det er så kort tid til hjemreise at man ikke kan vente på vanlig pass. Les mer i egen artikkel om pass
- assistere deg med å opprette kontakt med familie/venner/bank eller lignende hvis du er i en vanskelig situasjon og ønsker å returnere til Norge
- hjelpe deg med å finne frem til informasjon fra lokale myndigheter og/eller en portugisisk instans som du selv kan kontakte
- bistå med å finne en oversikt over sykehus, advokater eller lignende
- besøke arresterte og fengslede
- bistå med praktisk informasjon til pårørende ved dødsfall i utlandet
- Se for øvrig artikkelen andre tjenester
Eksempel på hva ambassaden ikke kan bistå med:
- oversettelse av attester eller dokumenter
- representere deg i kontakt med portugisiske myndigheter eller i situasjoner der det er konflikt/uenighet mellom enkeltpersoner
- dekke utgifter
- innblanding i rettsaker eller betale for forsvarer/advokatutgifter
- følge syke, umyndige eller andre tilbake til Norge
Mister du passet ditt eller et nasjonalt ID-kort, må du snarest politianmelde tapet hos portugisisk politi.
Deretter må passet/ID-kortet tapsmeldes ved ambassaden i Lisboa for å unngå misbruk. Du kan også melde tapet ved et passkontor i Norge dersom det er kort tid til du skal reise hjem. Du må møte opp personlig når du skal tapsmelde et pass eller nasjonalt ID-kort, tapet kan ikke registreres på telefon eller e-post. Politianmeldelsen fra portugisisk politi må tas med.
Hvis du finner igjen passet eller ID-kortet ditt etter at du har meldt det tapt, må du levere eller sende det inn for makulering. Du kan ikke lenger bruke det.
Kan jeg reise hjem til Norge uten pass eller nasjonalt ID-kort?
Det er kun pass og nasjonalt ID-kort som er gyldige reisedokumenter i Schengen. Dersom du velger å reise uten et gyldig reisedokument, risikerer du å ikke kunne gå ombord i flyet.
Har du en politianmeldelse og et annet, gyldig ID-dokument kan du kontakte ditt flyselskap for mer informasjon om boarding uten pass eller nasjonalt ID-kort aksepteres.
Reiser uten gyldig reisedokument skjer alltid på den reisendes eget ansvar.
Vær oppmerksom på at reiser til/via Storbritannia alltid krever gyldig pass, ikke ID-kort.
Ambassaden kan ikke dekke utgifter for nordmenn i utlandet. Reisende er selv ansvarlig for å ha en dekkende reiseforsikring.
- Dersom du blir frastjålet verdisaker må forholdet politianmeldes. Kontaktinformasjon finner du under fanen "Nødnummer".
- Har du mistet kort og lommebok er det viktig å ringe banken for å sperre kortene. Banken kan i enkelte tilfeller også hjelpe til med nødkontanter. Kontakt banken din for mer informasjon.
- Ta kontakt med forsikringsselskapet hvis du har reiseforsikring.
- Hotellet ditt vil i de fleste tilfeller kunne være behjelpelig med å låne ut telefon og internett hvis du har mistet telefonen din slik at du kan kontakte bank, forsikringsselskap, familie/venner og lignende.
- Ta gjerne kontakt med ambassaden hvis du har spørsmål eller trenger råd/veiledning.
- Se mer på Konsulær bistand til norske borgere - regjeringen.no.
Dersom du registrerer din reise i appen Reiseklar, eller på reiseregistrering.no, kan Utenriksdepartementet sende deg informasjon på SMS eller e-post dersom det skjer en alvorlig hendelse.
Ha dine reisedokumenter lett tilgjengelig.
Følg anvisninger fra lokale myndigheter. Portugisiske beredskapsmyndigheters nettside har mye informasjon og oppretter egne artikler om pågående hendelser:
ANEPC - Portuguese National Authority for Emergency and Civil Protection (prociv.gov.pt)
Følg situasjonen i lokale medier, f.eks.
TV:
Avis/nettavis:
PÚBLICO – Abrir portas onde se erguem muros (publico.pt)
Jornal de Notícias (jn.pt) (Porto/nord-Portugal)
dnoticias.pt — Actualidade (Madeira)
JM Madeira (jm-madeira.pt) (Madeira)
Dersom du har vært utsatt for en kriminell handling under ditt opphold i Portugal, bør forholdet anmeldes hos lokalt politi.
Informasjon på engelsk:
Home | Infovictims (infovitimas.pt)
Reporting a Crime | Safe Communities Portugal
Ambassaden har en liste over engelskspråklige advokater i Portugal, tilgjengelig i egen lenke til høyre på siden.
APAV er en organisasjon for volds- og voldtektsutsatte, og kan gi støtte og praktisk informasjon APAV EN
Victim support helpline 116 006 - telefontid mellom 08.00 og 22.00.