Opplysningene som fremgår i passet er basert på dine personopplysninger i norsk folkeregister. I blant kan personopplysninger ha falt bort eller være feilregistrert i norsk folkeregister selv om du har hatt norsk pass før med riktige opplysninger. Dette gjelder særlig norske borgere som er født i utlandet. For søknad om pass til barn av foreldre som har giftet seg i utlandet er det ekstra viktig å påse at ekteskapet er registrert i Folkeregisteret før det søkes om pass.
Ambassaden har ikke mulighet til manuelt å korrigere informasjon som kommer frem i passet slik som fødeland, navn osv. Dette må søker selv gjøre i folkeregisteret. Se egen artikkel på skatteetaten.no Registrere og endre opplysninger i Folkeregisteret for informasjon om hvordan du går frem. For informasjon om hvordan registrere ekteskap inngått i utlandet, se Ekteskap i utlandet på skatteetaten.no.
Utvandret du fra Norge mellom 1960 og 1975? Da må du kontakte folkeregisteret for å oppdatere informasjonen om ditt statsborgerskap før du kan søke om pass. Se egen artikkel for mer informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at det kan ta flere uker å endre opplysninger i folkeregisteret. Vi ber deg derfor avvente med å bestille tid ved ambassaden til Skatteetaten har bekreftet at endringen er utført.
Barn og voksne kan søke om pass ved ambassaden i Lisboa.
For å søke om pass må man møte personlig ved ambassaden. Ved søknad om pass til barn må barnet være med.
Alle som søker om pass må ha norsk personnummer. Barn som ikke har personnummer kan søke om dette via ambassaden samtidig som de søker om pass.
Vi ber om at det bestilles tid for søknad om pass. Timebestilling kan gjøres via e-post til emb.lisbon@mfa.no.
Gebyret for søknad om pass ved en utenriksstasjon er for tiden:
- Pass til barn under 16 år: 70 EUR
- Pass til voksne og barn over 16 år: 120 EUR
- Nødpass: 160 EUR
Betalingsmåter:
- bankkort.
- ved bankoverføring. Ambassaden må i disse tilfellene ha mottatt gebyret før du kommer for å søke om pass. Ta kontakt med ambassaden på e-post for kontoinformasjon.
For at et barn født i utlandet skal registreres i norsk folkeregister og få norsk pass må man først gjøre følgende
- farskap/medmorskap må fastsettes
- det må søkes om norsk fødselsnummer til barnet
Et norsk barn vil kun registreres i norsk folkeregister i forbindelse med søknad om pass. Når foreldrene leverer en søknad om pass til barn ved ambassaden, sendes automatisk en søknad om fødselsnummer til Skatteetaten/Folkeregisteret.
Registrering av farskap/medmorskap
For norske barn født i Portugal gjelder følgende:
Gifte foreldre
Om foreldrene er gift regnes ektefellen automatisk som barnets far/medmor.
Dersom foreldrenes ekteskap ikke er registrert i norsk folkeregister må foreldrene først registrere vielsen hos norsk folkeregister. Dette gjøres ved å sende inn original vigselsattest til Skatteetaten. Vigselsattesten må ha apostille/være legalisert for å være gyldig i Norge. Attesten må være i internasjonal versjon, eller den må oversettes til norsk eller engelsk. Mer informasjon om dette på Folkeregisterets nettsider.
Ugifte foreldre
I de tilfeller der barnet er født i Portugal av ugifte foreldre, må farskapet fastsettes før det kan søkes om fødselsnummer og pass.
Farskap fastsatt i Portugal må godkjennes og registreres av NAV. Det vil vanligvis fremgå av den portugisiske fødselsattesten at farskapet er erklært foran offentlig tjenestemann. I den internasjonale versjonen av fødselsattest fra Portugal fremgår ikke denne informasjonen. Det er derfor viktig at det er den portugisiske fødselsattesten og ikke en internasjonal versjon som sendes inn til NAV.
Foreldrene må selv levere søknad om anerkjennelse av farskap fastsatt i utlandet til NAV. Søknadsskjema og mer informasjon finnes på NAV sine nettsider Farskap eller medmorskap fastsatt i utlandet - nav.no.
Ta kontakt med NAV for informasjon om behandlingstid.
Søknad om fødselsnummer ved søknad om pass
Barn født i utlandet får kun tildelt et norsk fødselsnummer ved søknad om norsk pass. En søknad om fødselsnummer leveres automatisk når man søker om pass til barnet for første gang.
Farskap må være fastsatt, eventuelt godkjent av NAV internasjonalt før man kan søke om norsk fødselsnummer.
Informasjon om nødvendig dokumentasjon finnes på Skatteetatens nettsider: Fødselsnummer for å få pass - Skatteetaten.
Behandlingstiden hos Skatteetaten på søknad om personnummer varierer, men er vanligvis rundt 6-8 uker. Skatteetaten kan kontaktes for nærmere informasjon om behanlingstid.
Pass
Når barnet har fått fødselsnummer vil ambassaden få beskjed fra Skatteetaten og søknad om pass registreres. Foreldrene kontaktes når passet er ferdig produsert og har kommet til ambassaden.
Søknad om pass for voksne
Alle søkere må møte personlig ved ambassaden og bestille time på forhånd. Ta med:
- Gammelt pass. Er det mer enn tre måneder siden passet gikk ut må du ta med annen legitimasjon i tillegg til det gamle passet. Det samme gjelder dersom passet ditt er tapt.
- Bankkort for å betale søknadsgebyret, eller betalingsbevis dersom du har gjort en bankoverføring i forkant.
- Dersom du ikke er født norsk statsborger må du ta med statsborgerbrevet når du søker om pass. Dersom du har fått bibehold av norsk statsborgerskap før fylte 22 år må du ta med bibeholdsbevilgningen.
- Dersom du er født i utlandet kan det være nødvendig å ta med fødselsattest. Dette kan du sjekke med ambassaden på forhånd dersom du gir beskjed og oppgir ditt fulle personnummer når du bestiller time.
Søknad om pass for barn og mindreårige (under 18 år)
Mindreårige må søke om pass ved personlig fremmøte ved ambassaden sammen med foreldrene. Alle søkere må bestille time på forhånd. Ta med:
- Barnet/den mindreåriges gamle pass. Ved førstegangssøknad: barnets originale fødselsattest, internasjonal versjon.
- Bankkort for å betale søknadsgebyret, eller betalingsbevis dersom det er gjort bankoverføring på forhånd.
- Begge foresatte må gi samtykke ved personlig oppmøte i forkant av eller samtidig som dere søker om pass til barnet. Les mer om hvordan dette gjøres i egen artikkel: Samtykke for pass og ID-kort til barn og unge.
- Hvis du har gitt permanent samtykke til utstedelse av pass etter 1. november 2022 trenger du ikke møte opp og samtykke på nytt.
- Minst én av de foresatte må møte opp sammen med barnet/den mindreårige ved søknad (gjelder dersom begge foresatte tidligere har avgitt varig samtykke). Den som møter til timen må ha med sitt eget pass eller nasjonale ID-kort.
- Dersom kun én av foreldrene har foreldreansvar, må dokumentasjon på dette medbringes.
Vi tar kontakt med deg når det nye passet har ankommet ambassaden.
Passet hentes ved ambassaden eller nærmeste honorære konsulat. Hvis du ikke leverte inn det gamle passet når du søkte om nytt pass må det leveres inn når du henter det nye.
Andre kan hente passet for deg. Da må du først gi oss beskjed om hvem det er, og den som henter passet må ha med en signert fullmakt.
Et pass er bare gyldig så lenge eieren kan kjennes igjen på bildet, og så lenge passet er uforandret og uskadet.
Pass til personer over 16 år er gyldige i 10 år
Pass til personer under 16 år har kortere gyldighetstid:
0-5 år: 2 års gyldighet
5-10 år: 3 års gyldighet
10-16 år: 5 års gyldighet
Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet ditt, må du snarest melde fra til lokalt politi, samt kontakte ambassaden for å melde passet tapt og bestille nytt pass.
Vær oppmerksom på at dersom du har meldt passet ditt tapt og finner det igjen, må det innleveres nærmeste konsulat eller ambassade, eventuelt politiet i Norge. Det vil ikke lenger være gyldig som reisedokument.
Har man ikke tid til å vente på ordinært pass kan man søke om nødpass. Anledningen til at man søker om nødpass må kunne dokumenteres. Ta kontakt med ambassaden for informasjon om hvilken dokumentasjon som er påkrevet i ditt tilfelle.
Det midlertidige passet gjelder kun for én reise, dette er utreise og/eller hjemreise, og skal innleveres til passmyndigheten (politiet eller utenriksstasjon) eller til norsk grensekontrollmyndighet for makulering ved reisens slutt.
Du er selv ansvarlig for å undersøke om landet du skal reise til aksepterer norske nødpass for innreise. Du finner innreiseinformasjon til ulike land i appen Reiseklar eller på Reiseinformasjon - velg land - regjeringen.no.
Det er kun ambassaden i Lisboa som tar i mot søknader om nødpass. Vi gjør oppmerksom på at gebyret for nødpass er høyere enn for vanlige pass.
Følgende dokumentasjon kreves for å få utstedt midlertidig pass:
- gyldig legitimasjon
- politianmeldelse dersom passet er stjålet eller mistet
- 2 passbilder i henhold til gjeldende krav
- passgebyr betalt via bankoverføring eller med bankkort
- reisebevis/flybillett som bekrefter at man ikke kan vente på vanlig pass
Vær oppmerksom på at eventuelle andre pass du må ha blir ugyldiggjort når du får utstedt et nødpass.
Navnet i passet trekkes automatisk fra norsk folkeregister. Søker er selv ansvarlig for at navnet i søknaden er korrekt. Dersom navnet ikke stemmer må du selv melde navneendring til Skattekontoret før du søker om pass. Melding om endring av navn gjøres elektronisk eller via papirskjema på Skatteetatens nettsider.