For å søke om pass er det viktig at dine personopplysninger er registrert i norsk folkeregister. Personopplysninger kan ha falt bort eller være feilregistrert i norsk register selv om du har hatt norsk pass før med riktige opplysninger. Ambassaden vil ikke kunne ta imot søknader hvor personopplysninger ikke er registrert korrekt. Det er derfor svært viktig at du sørger for at opplysningene om deg som er registrert i norsk folkeregister er oppdaterte.
Dette gjelder først og fremst fullt navn, statsborgerskap, sivilstatus og fødested/fødeland. For søknad om pass til barn av foreldre som har giftet seg i utlandet er det ekstra viktig å påse at ekteskapet er registrert i Folkeregisteret før det søkes om pass.
Før du bestiller tid ved ambassaden må du:
- Ta kontakt med norsk folkeregister for å undersøke hvilke av dine personopplysninger som er registrert. For informasjon om hvordan du går frem, se egen artikkel på Skatteetatens nettsider.
- Dersom noen opplysninger er feil eller ufullstendige må du ordne dette. Se egen artikkel på skatteetaten.no Registrere og endre opplysninger i Folkeregisteret for informasjon om hvordan du går frem. For informasjon om hvordan registrere ekteskap inngått i utlandet, se Ekteskap i utlandet på skatteetaten.no.
Vi gjør oppmerksom på at det kan ta flere uker å endre opplysninger i folkeregisteret. Vi ber deg derfor avvente med å bestille tid ved ambassaden til Skatteetaten har bekreftet at endringen/ene er utført.
Barn og voksne kan søke om pass ved ambassaden i Lisboa. Barn under 10 år kan også søke om pass ved nærmeste, norske, honorære konsulat.
For å søke om pass må man møte personlig ved ambassaden. Ved søknad om pass til barn må barnet være med.
Alle som søker om pass må ha norsk personnummer. Barn som ikke har personnummer kan søke om dette via ambassaden samtidig som de søker om pass.
Vi ber om at det bestilles tid for søknad om pass. Timebestilling kan gjøres via e-post til emb.lisbon@mfa.no.
Passgebyret må betales med portugisisk bankkort, eller via bankoverføring på forhånd. Man kan også betale med kontanter, pass da på å ha med eksakt beløp.
Ved bankoverføring må betalingen merkes med Pass + navnet til den som søker om pass, og betalingsbevis må medbringes.
Ambassadens bankopplysninger:
Millenium BCP
NIB: 0033 0000 00029591306 05
IBAN: PT50 0033 0000 0002 95913 0605
SWIFT/BIC: BCOMPTPL
Det tar ca. 2-3 uker fra man bestiller til man får sitt nye pass.
For at et barn født i utlandet skal registreres i norsk folkeregister og få norsk pass må man først gjøre følgende
- farskap/medmorskap må fastsettes
- det må søkes om norsk personnummer til barnet
Et norsk barn vil kun registreres i norsk folkeregister forbindelse med søknad om pass. Ambassaden tar imot søknaden og videresender den til Skatteetaten/Folkeregisteret for behandling. Man kan også levere søknad på et norsk, honorært konsulat, som igjen vil videresende søknaden til ambassaden.
Registrering av farskap/medmorskap
For norske barn født i Portugal gjelder følgende:
Gifte foreldre
Om foreldrene er gift regnes ektefellen automatisk som barnets far/medmor.
Dersom foreldrenes ekteskap ikke er registrert i norsk folkeregister må foreldrene først registrere vielsen hos norsk folkeregister. Dette gjøres ved å sende inn original vigselsattest til Skatteetaten. Vigselsattesten må ha apostille/være legalisert for å være gyldig i Norge. Attesten må være i internasjonal versjon, eller den må oversettes til norsk eller engelsk. Mer informasjon om dette på Folkeregisterets nettsider.
Ugifte foreldre
Dersom foreldrene er ugift, og mor er bosatt i Norge når barnet ble født, eller far/medmor er bosatt i Norge, kan farskapet fastsettes etter norsk lov. Dette gjøres skriftlig på fastsatt skjema ved personlig fremmøte på ambassaden når man søker om pass og personnummer til barn. Ambassaden har også adgang til å be om DNA-analyse dersom det anses nødvendig i henhold til lovverket (Barneloven §4).
Overnevnte gjelder ikke dersom partene har nær tilknytning til en annen stat der de kan kreve fastsettelse av farskapssaken, og saken vil bli bedre opplyst i dette landet. Da gjelder ikke den norske barneloven, og farskap fastsatt i Portugal må godkjennes og registreres av NAV internasjonalt før søknad om personnummer og pass kan fremmes. Dette gjøres ved å sende inn den originale, portugisiske fødselsattesten med apostille til NAV sammen med fastsatt søknadsskjema.
Søknad om anerkjennelse av utenlandsk registrering av farskap kan leveres ambassaden samtidig som det søkes om pass og personnummer.
Behandlingstiden hos NAV varierer, men man bør beregne rundt 4-5 uker.
Søknad om personnummer ved søknad om pass
Man får kun tildelt et norsk personnummer ved søknad om pass.
Det kreves ikke noen ekstra dokumenter for å søke om personnummer utover det som kreves ved søknad om pass. Farskap må være fastsatt, eventuelt godkjent av NAV internasjonalt før man kan søke om norsk personnummer.
Behandlingstiden hos Skatteetaten på søknad om personnummer varierer, men er vanligvis rundt 4-5 uker. Skatteetaten kan kontaktes for nærmere informasjon om behanlingstid.
Pass
Når barnet har fått personnummer vil ambassaden få beskjed fra Skatteetaten. Vi kontakter da foreldrene. Dersom det har gått lang tid kan ambassaden be om oppdatert informasjon (passbilde og høyde) før søknad om pass registreres, spesielt når det gjelder små barn.
Søknadsskjema for alle tre prosessene (farskap, personnummer og pass) kan leveres ambassaden/konsulatet samtidig, det vil si at det kreves kun ett oppmøte av hele familien.
Søknad om pass for voksne
Alle søkere må møte personlig ved ambassaden og bestille time på forhånd. Ta med:
- Gammelt pass. Er det mer enn tre måneder siden passet gikk ut må du ta med annen legitimasjon i tillegg til det gamle passet. Det samme gjelder dersom passet ditt er tapt.
- Betalingsbevis dersom du overfører i forkant.
- Dersom du ikke er født norsk statsborger må du ta med statsborgerbrevet når du søker om pass. Dersom du har fått bibehold av norsk statsborgerskap før fylte 22 år må du ta med bibeholdsbevilgningen.
- Dersom du er født i utlandet kan det være nødvendig å ta med fødselsattest. Dette kan du sjekke med ambassaden på forhånd dersom du gir beskjed og oppgir ditt fulle personnummer når du bestiller time.
Søknad om pass for barn mellom 10 og 18 år
Barn mellom 10 og 18 år må søke om pass ved personlig fremmøte ved ambassaden sammen med foreldrene. Alle søkere må bestille time på forhånd. Ta med:
- Gammelt pass, eller fødselsattest med apostille ved første gangs søknad.
- Begge foreldres pass.
- Betalingsbevis dersom det er gjort bankoverføring.
- Fullmakt fra den foreldren som evt. ikke er med. Fullmaktskjema finnes på politiets nettsider.
- Dersom kun én av foreldrene har foreldreansvar må dokumentasjon på dette medbringes.
Pass for barn under 10 år
Barn under 10 år må alltid møte personlig ved ambassaden eller nærmeste konsulat sammen med foreldrene. Time må avtales på forhånd. Ta med:
- Gammelt pass, eller fødselsattest med apostille ved første gangs søknad.
- Begge foreldres pass.
- 2 passbilder i henhold til gjeldende krav (ikke nødvendig dersom dere møter ved ambassaden).
- Betalingsbevis dersom det er gjort bankoverføring.
- Fullmakt fra den av foreldrene som eventuelt ikke er med. Fullmaktskjema finnes på politiets nettsider.
- Dersom kun én av foreldrene har foreldreansvar må dokumentasjon på dette medbringes.
Det tar vanligvis 2-4 uker fra du søker til du mottar ditt nye pass.
Passet hentes ved ambassaden eller nærmeste honorære konsulat. Hvis du ikke leverte inn det gamle passet når du søkte om nytt pass må det leveres inn når du henter det nye.
Andre kan hente passet for deg. Da må du først gi oss beskjed om hvem det er, og den som henter passet må ha med en signert fullmakt.
Et pass er bare gyldig så lenge eieren kan kjennes igjen på bildet, og så lenge passet er uforandret og uskadet.
Pass til personer over 16 år er gyldige i 10 år
Pass til personer under 16 år har kortere gyldighetstid:
0-5 år: 2 års gyldighet
5-10 år: 3 års gyldighet
10-16 år: 5 års gyldighet
Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet ditt, må du snarest melde fra til lokalt politi, samt kontakte ambassaden for å melde passet tapt og bestille nytt pass.
Vær oppmerksom på at dersom du har meldt passet ditt tapt og finner det igjen, må det innleveres nærmeste konsulat eller ambassade, eventuelt politiet i Norge. Det vil ikke lenger være gyldig som reisedokument.
Har man ikke tid til å vente på ordinært pass (rundt 2 uker) kan man søke om midlertidig pass (nødpass). Anledningen til at man søker om midlertidig pass må kunne dokumenteres, f.eks. ved å vise frem flybillett.
Det midlertidige passet gjelder kun for én reise, dette er utreise og/eller hjemreise, og skal innleveres til passmyndigheten (politiet eller utenriksstasjon) eller til norsk grensekontrollmyndighet for makulering ved reisens slutt.
Det er kun ambassaden i Lisboa som tar i mot søknader om midlertidige pass. Gebyret er det samme som for vanlig pass.
Følgende dokumentasjon kreves for å få utstedt midlertidig pass:
- gyldig legitimasjon (førerkort, bankkort etc.)
- politianmeldelse dersom passet er stjålet eller mistet
- 2 passbilder
- passgebyr betalt via bankoverføring eller med portugisisk bankkort
Vær oppmerksom på at eventuelle andre pass du må ha blir ugyldiggjort når du får utstedt et nødpass.
Navnet i passet trekkes automatisk fra norsk folkeregister. Søker er selv ansvarlig for at navnet i søknaden er korrekt. Dersom navnet ikke stemmer må du selv melde navneendring til Skattekontoret før du søker om pass. Melding om endring av navn gjøres elektronisk eller via papirskjema på Skatteetatens nettsider.