Nødsituasjoner og nødpass

Her finner du informasjon om hva du kan gjøre dersom du havner i en nødsituasjon eller trenger reisebevis eller nødpass i Frankrike.       

Nødsituasjoner:

Kontakt franske myndigheter på nødnummer 112. For anmeldelser og andre henvendelser, kontakt fransk politi på 17.

Krisesituasjoner:

Informasjon fra ambassaden vil i første rekke finnes på ambassadens hjemmeside samt på utenriksdepartementets nettside. Vi anbefaler også at du følger lokale medier, internett, TV og radio.

Politi:

112  (Nødnummer) 17 (andre henvendelser)

Ambulanse:

15 (Nødnummer)

I Norge:

Politiet: +47 02800

For å melde fra om skade, tyveri, ran o.l.:

Alarmsentralen for Europeiske: Euroalarm: +45 701 52 500

Alarmsentral for de fleste andre forsikringsselskap: SOS International: +45 701 05 050 Trygg Vesta Alarm: +45 446 88 200

Sperring av bank- og kredittkort:

Bankenes meldingstjeneste: +47 22 21 40 55 Du kan også kontakte din lokale bank.

Den norske ambassaden i Paris +33 (0)1 53 67 04 00

Ministry of Foreign Affairs (Oslo) +47 23950000

Europeiske Reiseforsikring: +47 21495000 (dagtid) +45 70109050 (24 hours)

Nødpass:

Dersom du har mistet eller blitt frastjålet passet ditt kan ambassaden utstede nødpass slik at du kommer deg hjem igjen eller videre på planlagt reise.

Du må avtale time på forhånd og ta med deg 2 passbilder (lys bakgrunn, uten briller, lukket munn, ørene må være synlige), kopi av reisedokumenter (fly-eller togbilletter) og om mulig annen legitimasjon, samt tapserklæring fra fransk politi.

Hvis du har planlagt å reise videre til et annet land er du selv ansvarlig for å undersøke om det landet du skal reise til godtar norske håndskrevne (ikke biometriske) nødpass.

Et nødpass koster 160€ (samme pris for barn og voksne).
Vær oppmerksom på at de honorære konsulatene kan ikke utstede nødpass, det kan kun ambassaden i Paris gjøre.

PS: Ambassaden kan ikke ta imot kontanter. Kun kort, sjekk eller bankoverføring aksepteres som betalingsmåte.