Kontaktpunktene er den eneste internasjonalt anerkjente ikke-juridisk klagemekanisme for å håndtere næringslivets påvirkning på mennesker og samfunnet. Alle de 49 landene som er tilsluttet OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv er forpliktet til å nedsette nasjonale kontaktpunkt.
De nasjonale kontaktpunktene har håndtert over 500 klagesaker angående næringslivsrelatert påvirkning i over 100 land. OECD-rapporten som ble lansert på webinaret redegjør for 20 år med kontaktpunktordningens rolle i klageadgang og gjenoppreising.
Den unike kontaktpunktordningen har gitt resultater. Siden 2011 har 36% av de behandlede klagesakene fra de ulike kontaktpunktene resultert i en avtale, mens 33% av alle fullførte klagesaker har ført til endring av selskapets retningslinjer.
Det norske kontaktpunktet har behandlet klager mot norske virksomheter om blant annet urfolks rettigheter, retten til å organisere seg og drive kollektive forhandlinger og andre menneskerettigheter. Alle klager behandlet av det norske kontaktpunktet er tilgjengelige på kontaktpunktets nettsider.
I kompendiet som lanseres av det norske kontaktpunktet, kan man lese om ti banebrytende klagesaker håndtert av kontaktpunktordningen, rettet mot bl.a. Statkraft, NBIM, Heineken, DNO, ING Bank og Fifa.
OECD-rapporten kan leses i sin helhet her.