Travel and border information for Norway

Information in Norwegian / English

mingling

Copenhagen Fashion Week: Norsk bærekraftig mote

I samarbeid med Innovasjon Norge, den norske ambassaden i København og PR-selskapet Migliorni ble norske innovative og bærekraftige merker vist frem under Copenhagen Fashion Week den 9.-12. august. Den populære moteuken i København er Nordens største og er en viktig arena for norske aktører. Moteuken har siden 2018 hatt et økende fokus på bærekraftig og miljøvennlig mote og design. Ifølge en FN-rapport står klesindustrien for større utslipp enn fly og skip til sammen, som har resultert i et prosjekt om en mer forsvarlig moteindustri de siste årene.

Blant norske designermerker kunne en blant annet finne nyskapende brands som Søster Studio, Awan, The Product og Bergans X Kaibosh. Et fokus på klær og produkter i resirkulerte og naturlige materialer var svært fremtredende.

Bergans X Kaibosh og Aurlands ikoniske sko

Bergan X Kaibosh solbriller
Bergans X Kaibosh designbriller

Også Bergans X Kaibosh designbriller ble vist frem – en skjønn forening av friluftsliv og toppmoderne motedesign. Brillene er inspirert av Bergans’ solbrillemodell fra 1930-tallet (ja, de produserte faktisk solbriller på den tiden!) i samarbeid med brilledesignermerket Kaibosh. Sideskjermingen på brillene er laget av gjenbrukte Bergans-jakker.

Aurland sko
De ikoniske skoene fra Aurlands

 

De ikoniske «penny loafer» skoene fra Aurlands, opprinnelig oppfunnet i 1926 på en skofabrikk på Vestlandet, prydet nok en gang utstillingshyllene på moteuken. Aurlandsskoene ble etter hvert svært populære blant nordmenn som emigrerte til USA og kjent for sin særegne detalj: at man kunne legge en «penny» (mynt) i foran for å signalisere sin sivilstatus.

Klær og Fjellheimen

Lukten av norsk fjellheim og bærekraftige materialer

Fremvisningen av de norske kolleksjonene uttrykte en blanding av norsk kultur, design og bærekraft, slik som minimalistiske plagg, produkter som luktet ‘norsk fjellheim’ og miljøvennlige materialer.

Undertøysmerket The Product markedsførte seg for eksempel med at tiden for bruk-og-kast-mentalitet er over, og at fremtidens mote er klassiske og behagelige plagg som både sitter og holder seg godt.

Moteeventet foregikk i flotte omgivelser på Villa Copenhagen i København.