Thales, leverandøren av norske pass, melder om råvaremangel og redusert produksjonskapasitet. Råvaremangelen skyldes pandemien og krigen i Europa. Situasjonen rammer Norge og flere andre europeiske land. Det er derfor lengre leveringstid enn vanlig og ambassaden er pålagt å innføre begrensninger i antall søknader om pass. Situasjonen er forventet å vedvare ut 2022.
Slik at så mange som mulig med konkret behov for pass skal kunne få det i tide, oppfordres søkere som ikke absolutt må fornye passet sitt i perioden april til august 2022 om å vente til høsten. Konkret gjelder oppfordringen følgende grupper:
- Personer som har pass som dekker behovet for planlagt reise.
- Personer som ikke har planer om å reise i perioden april til september 2022, og har andre gyldige ID-dokumenter.
- Søkere med doble statsborgerskap, og som har gyldig pass som kan benyttes for planlagt reise, bør oppfordres til å vente med å søke om/fornye det norske passet.
- Familier som av praktiske årsaker ønsker å fornye sine pass samtidig selv om ikke alle har et umiddelbart behov