Råd og hjelp til nordmenn på reise

En av utenriksstasjonenes oppgaver er å yte nordmenn råd og hjelp når det er behov for dette i utlandet. Man må imidlertid være klar over at det finnes tilfeller der ambassaden ikke har myndighet eller mulighet til å være behjelpelig.

UDs portal Landsider inneholder informasjon om hva slags bistand UD og ambassadene kan gi til nordmenn i utlandet. I tillegg finner du brosjyren Reiseklar her.

 

Nedenfor følger noen nyttige tips:

Forsikringssaker

Kontaktinformasjon til noen av de mest brukte forsikringsselskapene:

Europeiske reiseforsikring: Alarmsentral: +47 214 95 000, +45 701 52 500. Europeiske Reiseforsikrings samarbeidspartner i Nepal, Euro-Center er: + 977 1 447 1577,  +977 1 447 2556, + 977 1 448 0601,  + 9771 447 1379.

Gjensidige forsikring: Meldingssentral, Norge: +47 915 03100

  

Tap av bankkort

Ved tap eller misbruk av bankkort, kontakt Bankenes Meldingssentral. Telefonnummer fra Norge er 08989, fra utlandet +47 22 21 40 55.

Kontaktinformasjon til kredittkortselskap:

Visa, Eurocard, MasterCard: + 47 22 21 40 55 Diner’s Club: + 47 21 01 50 00    American Express: + 47 66 98 43 73, tast deretter 1

  

Pengeoverføring

Følgende byrå kan brukes for pengeoverføringer til og fra Nepal:

MoneyGram: Forex er agent for Moneygram i Norge. Se MoneyGrams hjemmesider for mer informasjon om fremgangsmåte.

I Nepal kan du motta pengeoverføring via MoneyGram i følgende banker: Bangladesh Bank, United Remit, International Money Express, Krishi Premura, Easy link Pvt. Ltd., Himalayan Bank, Prabhu Money Transfer, Bank of Kathmandu, Samsara Money Transfer, og andre steder der du ser MoneyGrams logo.

Western Union: Se Western Unions hjemmeside for mer informasjon om fremgangsmåte.

Du kan også kontakte bankkortselskapet eller forsikringsselskapet ditt for overføring av penger.