Muligheten for at jordskjelv kan finne sted i Nepal er svært sannsynlig. I mai måned 2015 ble det registrert flere kraftige jordskjelv i landet. Her kan du lese ambassadens anbefalinger dersom det skulle oppstå et større jordskjelv i Nepal.
De fleste jordskjelv varer maksimalt ett minutt. Tiden vil føles kort og intens. Når det først har begynt, har man bare noen sekunder på seg til å handle. Normalt vil et sterkt skjelv bli etterfulgt av flere - kanskje like kraftige etterskjelv - i opptil flere dager.
Telefonnummeret til Utenriksdepartementets operative senter er +47 23 95 00 00.
Under et jordskjelv
Beskytt hodet. Hold deg unna ting som kan falle. Lukk opp nærmeste dør. Søk tilflukt under et solid bord, i en døråpning eller i en tom korridor. Hold deg unna vinduer som kan knuse.
Beskytt mot ild. Steng gass, slukk branntilløp.
Ikke løp ut. Du kan lett bli truffet av fallende gjenstander.
Søk til et åpent sted. Om du er ute: Se opp for fallende gjenstander (skilt, glass, ledninger). Unngå husvegger, murer og stolper. En åpen plass er det beste.
Stans bilen Om du er i en bil, parker i veikanten og bli sittende. Unngå å parkere på eller under broer og viadukter.
Rett etterpå
Det er en normal reaksjon at man reagerer med vantro og ikke makter å ta katastrofens realiteter inn over seg i de første timene etter et stort jordskjelv. Men det er viktig å samle seg. Det kan komme kraftige etterskjelv. Fokuser på det du må gjøre med en gang.
Beskytt mot ild. Umiddelbart etter et jordskjelv er det uhyre viktig å slukke eventuelle branntilløp snarest. Tenk fremover: sjekk gassovner, elektriske installasjoner, andre energikilder for mulig brannfare. Om gassledningen er skadet: åpne vinduet, steng hovedgasskranen. Om elektriske ledninger er skadet: steng hovedstrømbryteren.
Vær rolig og tålmodig og hjelp skadede. Hvis noen er skadet, gi førstehjelp. Søk medisinsk hjelp på evakueringssted. Hvis du selv blir skadet og er ved bevissthet, er det viktig å ikke bruke krefter unødig. Prøv å tilkalle hjelp. Hvis du må uttrykke deg på engelsk, snakk langsomt og med enkle ord.
Tapp vann i badekar og bøtter Vannet kan raskt bli stengt, men det er vann i rørsystemet en stund.
I samarbeid med den danske og finske ambassaden er det utarbeidet en felles nordisk beredskapsplan for danske, svenske, islandske, finske og norske borgere som oppholder seg i Nepal.
Ambassaden i Kathmandu har et ansvar for norske statsborgere som oppholder seg i Nepal. I samarbeid med den danske og finske ambassaden er det utarbeidet en felles nordisk beredskapsplan for danske, svenske, islandske, finske og norske borgere som oppholder seg i Nepal. Denne planen gir veiledning og retningslinjer for ulike allmenngyldige scenarier som er spesielt relevante for Nepal – både i egne forberedelser og hva man bør gjøre om en nød- og beredskapssituasjon oppstår.
Planen finner du her.
Det er et aktivt nordisk samarbeid om gjensidig bistand i denne type situasjoner. Det innebærer at nordiske ambassader kan gi bistand til norske borgere og at andre nordiske borgere kan få bistand fra den norske ambassaden i en krisesituasjon. men det er viktig å påpeke at den enkelte også har ansvar for seg selv og sin familie.
Telefonnummeret til Utenriksdepartementet i Oslo er +47 22 24 36 00. I en krisesituasjon vil UD opprette dedikerte telefonnumre som oppgis på internett, utenriksstasjonenes hjemmesider, i TV og radiosendinger.
Ambassadens ansvar og oppgaver
- skaffe oversikt over berørte nordmenn
- gi informasjon om situasjonen og utstede forholdsregler
- holde kontakt med relevante myndigheter
- utpeke samlingssted(er)
- ta imot og bistå nordmenn og nordiske borgere
- organisere evt. hjelpearbeid for nordmenn og nordiske borgere
- koordinere bistand fra norske myndigheter og organisasjoner
- samarbeide og koordinere med nordiske land og andre
Registrering
For å kunne hjelpe, må vi til enhver tid ha riktig navn, adresse, e-post adresser, telefonnummer (fast og mobil). Det er utarbeidet skjema for registrering av norske statsborgere med fast eller midlertidig bopel i Nepal.
For organisering av gjensidig bistand mellom nordmenn er det viktig at vi kjenner organisasjons- eller firmatilknytning og særlige kvalifikasjoner (medisinske, språklige, tekniske, sjelesorg). Og ikke minst: gi beskjed når du reiser fra Nepal, så du ikke ettersøkes uten grunn. Listen over nordmenn bosatt i Nepal oppdateres fortløpende, og gjennomgås to ganger i året, normalt 15. september og 15. februar.
Nettsidene til ambassaden i Kathmandu være den viktigste kilden for informasjon om beredskap og forholdsregler i krise- og beredskapssituasjoner for nordmenn bosatt eller på reise i Nepal.
I tilfeller der en nød- eller beredskapssituasjon oppstår vil ambassaden legge ut informasjon på nettsiden om:
- hvor hendelsen har skjedd og dens omfang
- hvordan berørte norske borgere skal forholde seg
- hvor pårørende kan henvende seg for informasjon
- hva norske myndigheter gjør for å bistå berørte og pårørende
- annen kontaktinformasjon
Ansvar for egen beredskap
Skal en beredskapsplan fungere, er det viktig at firmaer, organisasjoner og den enkelte har et bevisst forhold til hva beredskap er. Norske firmaer og organisasjoner som befinner seg i Nepal må være villig til å ta ansvar for egne ansatte og deres familier så langt det er mulig. Ambassaden tilrettelegger for et nært samarbeid i beredskapsspørsmål gjennom utveksling av informasjon og møter.
Les mer om hva du selv kan og bør gjøre for å øke sikkerheten for deg og din familie i tilfelle en nødsituasjon skulle oppstå her.
Det er viktig at firmaer, organisasjoner og den enkelte har et bevisst forhold til hva beredskap er. Her er ambassadens anbefalinger til hva du selv kan og bør gjøre for å øke din egen og dine nærmestes sikkerhet når du oppholder deg i Nepal.
Grunnregler for den enkelte
- registrer deg og din familie på www.reiseregistrering.no
- les relevant informasjon på nettsidene til ambassaden
- ta ansvar for egen beredskap
- eget hjem er som regel det sikreste oppholdssted
- i tilfelle krise kontakt ambassaden pr e-post, telefon eller faks
- følg lokale myndigheters anvisninger (politi, redningsmannskaper, militære)
- ta kontakt med andre kjente, nordmenn og nordiske borgere
- ta kontakt med familie, venner og arbeidsgiver i Norge eller i andre land
- dersom kontakt med ambassaden ikke er mulig, oppsøk ett av de oppgitte samlingsstedene i den nordiske beredskapsplanen
I din egen bolig
Ambassaden tilrår at fast bosatte i Nepal sørger for å være selvforsynte med mat og drikke i en uke, og har evne til å medbringe nødvendig utstyr og livsmidler for minimum to dager i tilfelle evakuering.
I boligen bør man ha:
- matvarer med lang holdbarhet (ris, brød, pasta, hermetikk, etc.)
- drikkevann i størst mulig mengde (vannbeholdere, flasker)
- stearinlys, fyrstikker, lommelykt (med ekstra batterier)
- batteridrevet kortbølgeradio som kan ta inn for eksempel BBC World Service
- foreskrevne medisiner, førstehjelpsutstyr, reservebriller
- brannslokningsapparat
- alternativ varmekilde for matlaging (gassgrill, primus, spritapparat)
- sikkert oppbevaringssted for pass, vaksinasjonsattest, kontanter o.a.
- mobiltelefon
- større beløp av lokal valuta og US dollars
- kopier av reisedokumenter, pass, ID-kort
Bilen bør holdes i god kjørbar stand med:
- full bensintank, reserve motorolje, godt batteri
- reservedekk i god stand og med kontrollert lufttrykk
- nødvendig verktøy
- kart, alle bilpapirer, førerkort
- norsk flagg
Når en krisesituasjon oppstår
- Skulle en krisesituasjon oppstå gjelder følgende anbefalinger:
- Hold familien samlet
- Ta kontakt med andre kjente
- Hold sammen og fordel oppgaver
- Ikke slutt deg til større ansamlinger av skuelystne
- Få evt. skadede til sykehus
- Bevar roen
- Vær positiv og ta ansvar
- Søk informasjon gjennom ambassade, arbeidsgiver, lokale myndigheter, media
- Tenke videre forholdsregler og mulige transportveier til utpekt samlingsplass
- Fyll opp badekar og bøtter med vann
- Vær forberedt på evakuering
Samlingssteder i Kathmandu og Lalitpur
Det finnes flere steder i Kathmandu og Lalitpur som er utnevnt som samlingssted for norske og nordiske borgere – se kart og anvisninger i felles nordisk beredskapsplan. Det er også utnevnt frivillige koordinatorer som vil assistere de nordiske ambassaden.
- Navn og kontaktinformasjon til disse er oppgitt i beredskapsplanen og de har som oppgave:
- Være ambassadenes og berørte nordiske borgeres kontaktpunkt
- Holde berørte informert om nordiske myndigheters tiltak
- Holde ambassadene informert om den aktuelle situasjonen og tilstanden til berørte nordiske borgere
- Være kontaktledd i forbindelse med evakuering
Ved evakuering
I tilfelle evakuering medbringes:
- mat og drikke for minimum to dager
- kontanter, pass, forsikringspapirer, ID kort, evt. reisedokumenter
- varme klær, ekstra skift klær, regntøy
- sovepose og liggeunderlag
- nødvendige toalettsaker og artikler for personlig hygiene (våtservietter, toalettpapir, bleier for små barn)
- et lite antall papptallerken, plastkrus, et lite antall plastposer, lommekniv
- foreskrevne medisiner, enkelt førstehjelpsutstyr
- skriveblokk og penn/blyant
- bærbar PC, evt. kortbølgeradio
- mobiltelefon, evt. fotoapparat
- andre verdisaker (som tar liten plass)
Ved evakuering vil det normalt bli innført begrensninger på reisegods, vekt og antall kolli for hver person. Ambassaden kan kun tilrå evakuering av norske borgere. De som velger å bli værende igjen, gjør dette på eget ansvar. Ambassaden vil, om evakuering blir besluttet, søke å kontakte samtlige norske statsborgere som er registrerte for å gi instruksjoner om reisemåte, tid og sted for samling. Det er derfor viktig at alle norske borgere til enhver tid har registrert oppdaterte opplysninger om adresse, telefon, e-post adresser, og familiemedlemmer på www.reiseregistrering.no
Transport- og oppholdsutgifter m.v. som påløper ved hjemsendelse/evakuering av personer som er i utlandet i privat tjenesteoppdrag eller på ferie, vil i siste instans måtte dekkes av den evakuerte selv og/eller vedkommende arbeidsgiver / turarrangør / transportselskap / forsikringsselskap. Det kan imidlertid være naturlig og nødvendig at utenrikstjenesten legger ut/forskutterer utgiftene også i slike tilfelle, men da under den uttrykkelige forutsetning av at utgiftene senere vil bli refundert.
Se også informasjon om felles nordisk beredskapsplan, og les mer om anbefalinger ved naturkatastrofer/ jordskjelv.
På denne siden finner du en rekke nyttige telefonnummer i Nepal.
Her finner du en rekke nyttige telefonnummer i Nepal, hovedsakelig i Kathmandudalen, så som til ambulanse, sykehus, politi og brannvesen.
Ambassaden tar ikke ansvar for riktigheten av kontaktinformasjonen da denne kan endres uten ambassadens kjennskap. Vi ber derfor publikum også holde seg oppdatert på egenhånd.