Bilde av Maja i butikken
Bilde av Maja

Holzweiler åpner butikk i København

Holzweiler åpnet tidligere i høst sin første butikk utenfor Norge her i København. Vi tok turen innom og traff butikkleder Maja som fortalte oss om mottagelsen i Kongens by.

Helt siden oppstart i 2012 har den norske familiebedriften Holzweiler gjort braksuksess og blitt et kjent merke i Norge. Det startet med vakre ullskjerf og hettegensere med en liten kleshenger på brystet, men har senere utviklet seg til å bli et vidt spekter av vakkert skandinavisk design til både kvinner og menn. I dag kan man få tak i plaggene til Holzweiler i over 120 butikker internasjonalt, og seks egne butikker i Norge.

 

Nå tar de også første steg ut av Norge med åpningen av Holzweiler Copenhagen. Den stilrene butikken ligger i hjertet av København og gir i kontrast til omgivelsene sine en følelse av ro. Også i København er det det norske arkitekthuset Snøhetta som står for utformingen av lokalets kurvede linjer, jordtoner og store vinduer. Butikkens særegne preg ligger i balansepunktet mellom å skille seg ut samtidig som det passer inn blant sine anerkjente danske og internasjonale nabobutikker. Vi dro innom for å høre om prosessen, mottagelsen og planene i Danmark.

 

En skandinavisk opplevelse - (Nesten) tvers igjennom norsk

Kunstinstallasjon i butikken

Vi møter butikksjef Maja Høgh. Hun er dansk og har jobbet for Holzweiler siden august, men kjente til merket før det gjennom sin tidligere karriere i mote og retail. Hun forteller oss at butikken skal være norsk, eller skandinavisk, tvers igjennom. Dette er kanskje tydeligst når vi får gå inn i den store kunstinstallasjonen som opptar kanskje en tredjedel av butikken. Designet av Ingeborg Risen, som faktisk er i slekt med kreativ direktør Skappel Holzweiler, gir den hvite skulpturen en familiær følelse, uten at det er helt lett å peke nøyaktig på hva det er. Den er interaktiv med både lydeffekter og mulighet til å gå inn. Som nordmann føltes det plutselig veldig hjemmekjært å stå der og høre på lyden som minner om en rennende fjellbekk. Gjennom butikkens design og utforming får norsk kunst og arkitektur virkelig vist seg fra sin beste side.

Bilde inne i butikken fra Snøhetta

Foto: Holzweiler/Snøhetta

 

Mottagelse og lokale ambisjoner

Butikken utenfor

Til tross for at butikken til sitt fulle er norsk, har Maja et sterkt ønske om at butikken

skal føles lokal for københavnere; ambisjonen er å skape et sted man føler seg hjemme nok til å komme innom for å møtes over en øl eller kaffe - selv om man ikke er norsk. For mens Holzweiler kanskje har blitt en liten norsk stolthet, i og med at mote ikke tradisjonelt har vært et norsk eksporteventyr, er det fortsatt noe ukjent her i Danmark. Av de danske som kommer inn i butikken, forteller Maja oss at omtrent halvparten har hørt om merket før, og halvparten av dem igjen gjerne jobber innenfor enten mote- eller retailbransjen. Allikevel forteller hun at mottagelsen er fantastisk, og at alle besøkende er imponert over butikken; Designet og utseendet, men også klærne de selger. Hun forteller at det de første ukene primært var nordmenn og turister som var innom, men at det er flere og flere lokale som besøker butikken.

 

Maja ønsker å spre frø og skape relasjoner i det lokale slik at det blir et sted som føles hjemme og kjært også for dem. Hun vil at lokalet på Gammel Mønt skal være mer enn bare en butikk. For skal man lykkes som norsk bedrift i utlandet, er det ingen hemmelighet at man må treffe og skape relasjoner med flere enn kun nordmenn. Her får også butikken frihet fra hovedkontoret i Oslo til å komme med forslag på strategier og aktiviteter for å gjøre seg kjent i København, og Maja er ikke knapp på ideer.

 

Hvorfor København?

Danmark er på mange måter porten til kontinentet, og et mellomledd før videre

Person i butikken

internasjonal virksomhet. Ikke bare det, Danmark er også på mange måter en moteby. Man kan gå så langt som å kalle det motehovedstaden i Norden. Når vi spør hvorfor København og ikke Stockholm, får vi svaret at København rett og slett er mer ”sejt”. I sommerens moteuke i København ble Holzewiler svært godt mottatt som eneste norske merke på programmet. Det lover godt for planene om internasjonal ekspansjon. Det er meldt åpning av en ytterligere butikk våren 2023, denne gangen i London. Åpningen i København virker kun å være starten på noe stort og vi gleder oss til å følge Holzweiler videre på reisen ut i den store verdenen.

 

Les mer på Holzweiler sin nettside.