Reise/transport
-
Spørsmål: Jeg vil forlate Kina, og har planlagt flyreisen min, men leiligheten min er i en bygning i lockdown. Kan konsulatet gjøre noe for meg?
Svar: Anmodningen om å forlate din leilighet må sendes til din nabolagskomité. Hvis de ikke gir deg tillatelse til dette, kan du kontakte oss. Vi kan imidlertid ikke garantere at en forespørsel vil bli innvilget. Hvis det er et nylig oppdaget smittetilfelle i boligområdet ditt, vær oppmerksom på at nabolagskomiteen din kan nekte å gi tillatelse til avreise.
-
Spørsmål: Jeg vil forlate Kina, men passet mitt er utløpt. Kan jeg be om et nødpass?
Svar: Vi kan utstede nødpass for å forlate Kina i presserende tilfeller. Et nødpass er et midlertidig reisedokument som er ment for én enkelt reise utelukkende til Norge. Hvis du ønsker å søke om nødpass, send en e-post til cg.shanghai@mfa.no. Vær oppmerksom på at nødpass også krever et utreisevisum fra Public Security Bureau (PSB)..
-
Spørsmål: Jeg vil forlate Kina, men passet mitt er hos Public Security Bureau (PSB) / Exit-Entry Bureau (Immigration Service China). Kan konsulatet hjelpe til med å få passet mitt tilbake?
Svar: PSB/EEB har i utgangspunktet fortsatt stengt, men har nylig åpnet for at man i hastesaker kan få hjelp. Dersom det er svært viktig å komme ut av landet, må du ringe 12367. Gjennom 12367 kan man få tillatelse til å sende inn en forespørsel om henting / sending av pass. Når tillatelse er gitt, vil det bli gitt ytterligere instruksjoner om prosessen videre. PSB har tidligere kunngjort at utlendinger som har overskredet visumet sitt på grunn av nedstengningen, ikke vil bli straffet. Dersom det ikke haster å få tilbake passet fra PSB, anbefaler vi å utsette hentingen.
-
Spørsmål: Hvilke flyselskaper flyr for tiden mellom Shanghai og Norge?
Svar: Det er ingen direkteflyvninger mellom Kina og Norge. Flere europeiske flyselskaper har opprettholdt en ukentlig rute til og fra Shanghai. Rutetilbudet er imidlertid stadig i endring, og flyvningene innstilles hyppig. Vi anbefaler at du tar kontakt med flyselskapene for oppdatert og riktig informasjon. Dersom du ønsker å fly med SAS, kan konsultatet prøve å bistå med billetter. Vi kan imidlertid ikke garantere at vi kan fremskaffe billetter.
-
Spørsmål: Kan konsulatet hjelpe meg med å ordne transport til flyplassen?
Svar: Når du har fått innhentet tillatelse fra nabolagskomiteen til å forlate boligen din, kan du også be dem om hjelp til å få organisert transport til flyplassen. Hvis ikke nabolagskomiteen kan bistå, kan du ta kontakt med konsulatet. Vi kan videreformidle kontaktinformasjon til transportselskaper. Vær oppmerksom på at prisen for transport til flyplassen kan være svært høy. Det finnes også en busstjeneste som går mellom Hongqiao flyplass og Pudong flyplass. For å få adgang til flyplassen må du må kunne fremvise negativ PCR-test tatt innen de siste 48 timer, og negativ antigen hurtigtest tatt innen de siste 24 timer. Resultatet fra hurtigtesten må være lastet opp i Wechat-programmet 疫测达 (Yiceda). Dersom PCR-testen er tatt i løpet av de siste 24 timene, trengs ikke hurtigtesten i tillegg. Før du drar til flyplassen er det lurt å få bekreftet med flyselskapet at flyet ikke er innstilt. Skulle flyet likevel bli innstilt på kort varsel, er det sykehus i nærheten av Pudong flyplass (ca. 20 km unna) der det er mulig å ta ny PCR-test. Det anbefales å ta med seg flere hurtigtester.
-
Spørsmål: Hvor kan jeg ta PCR-test før avreise?
Svar: Det er flere sykehus som tilbyr PCR-tester. Hør med nabolagskomiteen om sykehus og teststasjoner i ditt nabolag.
-
Spørsmål: Hvor finner jeg oppdatert reiseinfomasjon for Kina?
Svar: Du kan finne oppdatert reiseinformasjon og eventuelle reiseråd ved å følge denne lenken: Kina - reiseinformasjon - regjeringen.no. Det ble 27. april innført reiseråd til Shanghai: UD fraråder alle reiser til Shanghai som ikke er strengt nødvendige.
Dersom du skal reise til Kina eller allerede er i Kina, anbefaler vi at du registrerer deg på www.reiseregistrering.no.
-
Spørsmål: Jeg ønsker å reise ut av Kina med kjæledyret mitt i nær fremtid. Hvordan kan jeg gå frem?
Svar: Du kan finner informasjon om utreise for kjæledyr på denne nettsiden: www.shanghai-animal-rescue.com. Det anbefales også å høre med nabolagskomiteen og uformelle fora som Wechat-grupper for råd og tips.
-
Spørsmål: Er det noen reiserestriksjoner for reiser til Norge fra Kina?
Svar: Det er ingen restriksjoner eller spesielle regler for å reise inn til Norge fra Kina. Heller ingen vaksinasjonskrav eller karanteneopphold etter ankomst.
-
Spørsmål: Kan jeg reise fra Shanghai til andre byer i Kina, for eksempel på forretningsreise?
Svar: Dersom du planlegger å reise innenlands i Kina, trenger du sannsynligvis tillatelse fra nabokomiteen til å forlate boligen din. Vær forberedt på at det kan være krav om å gå i karantene ved ankomst til reisemålet. Det anbefales at man sjekker nøye hvilke krav som stilles når det gjelder karantene og PCR-test.
-
Spørsmål: Jeg er norsk statsborger og min utenlandske partner har planlagt en flytur til utlandet. Kan konsulatet hjelpe partneren min?
Svar: I individuelle konsulære saker der personen har en annen nasjonalitet (ikke norsk), ber vi deg om å kontakte representasjonen av landet til partnerens nasjonalitet for konsulær oppfølging. Vi tilbyr i hovedsak konsulære tjenester til norske statsborgere. Videre må partneren sende inn en forespørsel til nabolagskomiteen for å få lov til å forlate boligområdet eller leiligheten.
-
Spørsmål: Jeg befinner meg utenfor Shanghai, men Shanghai er mitt permanente bosted. Kan jeg komme inn i byen?
Svar: I dette tilfellet må du kontakte nabolagskomiteen først. De kan gi deg mer informasjon om hvordan, og om, du kan få tilgang til leiligheten din. Hvis nabolagskomiteen din indikerer at dette ikke er mulig, er vårt råd å utsette turen til Shanghai inntil videre. Hvis du trenger støtte med dette, kan du sende en e-post til cg.shanghai@mfa.no.
Ved positiv covid-19-test
-
Spørsmål: Jeg er bekymret for å bli skilt fra barna mine hvis en av oss tester positivt. Kan konsulatet hjelpe meg?
Svar: Dersom du skulle havne i denne situasjonen, ta kontakt med generalkonsulatet på vår vakttelefon +86 159 2166 3010. Vi vil kontakte nabolagskomiteen din og eventuelt kinesiske myndigheter.
-
Spørsmål: Hva er den nåværende regelen for barn som tester positivt?
Svar: Regelen er at alle som har testet positivt, må skilles fra de som har testet negativt. Foreldre som tester negativt selv, har nå anledning til å gå i sentral isolasjon sammen med barnet som tester positivt. Foreldrene må erklære at han/hun er klar over konsekvensene for egen helse når man går inn i karantene sammen med barnet. Hvis denne situasjonen oppstår, ber vi deg om umiddelbart å ringe generalkonsulatetes vakttelefon +86 159 2166 3010.
-
Spørsmål: Er det en aldersgrense for barn som må settes i sentralisert karantene?
Svar: Det er ingen aldersgrense vedrørende karantene i de gjeldende kinesiske retningslinjene. Basert på erfaring har de åpnet opp for at foreldre og barn kan være sammen hvis bare barnet tester positivt (se spørsmål 2). Hvis hele familien, eller foreldre og barn tester positivt, vil familien/forelderen/barnet gå til et sentralt karanteneanlegg sammen.
-
Spørsmål: Jeg må i karantene og blir tvunget til å forlate kjæledyret mitt. Kan konsulatet hente kjæledyret mitt?
Svar: Dessverre kan vi ikke hjelpe med henting av kjæledyr. Vi anbefaler deg å kontakte nabolagskomitéen for å finne løsninger for kjæledyret ditt. For eksempel kan du gi nok mat og vann og spørre om en frivillig i nabolaget ditt av og til kan besøke kjæledyret ditt for å gi mat og muligens gå tur med hunden. I tillegg er det forslag og initiativer for kjæledyr som deles i WeChat-grupper. Hvis du tester positivt, er det viktig at du ordner omsorg for kjæledyrene dine så snart som mulig.
-
Spørsmål: Jeg har testet positivt og vil helst ikke gå til et karanteneanlegg som deles med flere personer. Kan konsulatet gjøre noe for meg?
Svar: Kinesiske myndigheters nullsmittestrategi er at alle som har testet positivt, må være i sentral isolasjon. Konsulatet kan ikke forhindre overføring. Vi kan imidlertid gå i dialog med myndighetene for å be om at det tilrettelegges for særlige behov som utlending. Hvis du har testet positivt, ta kontakt med oss.
-
Spørsmål: Hvor lenge skal jeg være i sentralkarantene?
Svar: Dette kan variere fra person til person. De offisielle reglene er at du må teste negativt to ganger på rad med et intervall på minst 24 timer. CT-verdien din kan heller ikke overstige 35. Perioden som kreves for å nå en CT-verdi på 35, varierer. I gjennomsnitt ser denne perioden ut til å vare omtrent to uker fra infeksjonstidspunktet.
Medisinsk hjelp
-
Spørsmål: Kan jeg bli nektet akuttbehandling på et sykehus hvis jeg ikke kan vise til en 48-timers gammel PCR-test?
Svar: Som hovedregel krever de fleste sykehus en negativ PCR test innenfor 48 timer. Men de kan heller ikke nekte deg akutt behandling. De kan teste deg ved ankomst, og alt ettersom alvorlighetsgraden av hvor akutt hjelp du trenger, vil de se an om du må vente på prøvesvaret der og da, eller om de må starte akutt behandling. Dersom det eksempelvis er store blødninger, må de stoppe blødningen. I en nødsituasjon bør du ringe 120 eller forsøke å ringe direkte til det aktuelle sykehuset du vil dra til. Du kan også søke støtte fra nabolagskomiteen, eller ledelsen i ditt boligkompleks. Hvis ikke du får tilstrekkelig hjelp i en medisinsk nødsituasjon, kan du kontakte generalkonsulatets vakttelefonnummer.
TIPS: United Family Hospital er tilgjengelig for akutt medisinsk behandling. Pasienter bør ha en 48-timers negativ PCR-test. For de som ikke har dette, er PCR-testtjeneste tilgjengelig på stedet. Ventetiden for resultatet er 3-6 timer. Hvis det er en nødsituasjon som krever øyeblikkelig medisinsk hjelp, blir pasienten hjulpet umiddelbart før PCR-resultatet mottas. Adressen til United Family Hospital er 299 Pingtang Road, Changning-distriktet. 长宁区平塘 路 299 号. Tlf. 22163999. Telefonnummeret til deres Emergency Room Puxi er (021) 22163999. Telefonnummeret til legevakten Pudong er (021) 38862999.
-
Spørsmål: Hva skal jeg gjøre hvis jeg tester positivt for covid-19 mens jeg er gravid?
Svar: Lokale myndigheter har ingen egne retningslinjer for gravide. I prinsippet gjelder derfor de samme reglene for dem som for andre. Fire sykehus er blitt utpekt til å ta imot gravide. Dersom du er gravid og tester positivt for covid-19, ber vi deg kontakte konsulatet for konsulær bistand så snart som mulig.
-
Spørsmål: Vil jeg ha tilgang til medisinsk behandling i sentralisert karantene?
Svar: Personer som har testet positivt for covid-19 legges inn på sentraliserte karanteneanlegg. Etter det konsulatet har fått opplyst, skal det være medisinsk personale til stede som kan hjelpe. Personer som har testet positivt for covid-19 og trenger akutt medisinsk hjelp, blir sendt til sykehuset i Jinshan, Shanghai Public Health Medical Centre, for behandling.
-
Spørsmål: Jeg er avhengig av regelmessig medisinering. Hvordan kan jeg få tak i medisinene jeg trenger?
Svar: Du kan kontakte nabolagskomiteen din eller de frivillige som er til stede i nabolaget. De kan gå til apoteket for deg og hente medisinene du trenger. Du må kunne fremvise resept eller annen bekreftelse på hvilke medisiner du trenger.
-
Spørsmål: Hvor kan jeg finne hjelp for psyksiske problemer?
Svar: Du kan kontakte Shanghai Lifeline. De tilbyr gratis og anonym støtte hver dag fra kl. 10.00 til 22.00. De har også kontaktinformasjon til andre som kan tilby et lyttende øre eller hjelp. Du kan finne mer informasjon om Shanghai Lifeline på deres hjemmesider: www.lifelinechina.org.
Pass/visum
-
Spørsmål: Kan min partner eller mitt barn søke om Schengenvisum hvis vi ønsker å reise til Norge nå?
Svar: På grunn av nedstengningen er ikke konsulatet åpent for publikum. Dersom du ønsker å reise fra Kina med familien din nå, kan du sende en e-post til visum.shanghai@mfa.no, med en beskrivelse av situasjonen din. Vi vil da ta kontakt og se hvilke muligheter som finnes.
-
Spørsmål: Kan jeg søke om norsk pass ved ambassaden i Beijing eller ved generalkonsulatet i Guangzhou?
Svar: Det er fortsatt mulig å søke om pass ved en av de to andre utenriksstasjonene Norge har i Kina. Det er imidlertid svært vanskelig å reise ut fra Shanghai for øyeblikket, og det er stor sannsynlighet for at du vil måtte gå i karantene etter ankomst til en annen by.
Annet
-
Spørsmål: Kan konsulatet hjelpe til med å bestille mat?
Svar: Situasjonen med bestilling av dagligvarer kan variere mye avhenigig av distrikt/boligkompleks. Det anbefales å spørre på lokalt nivå hvordan man best kan bestille mat. Mange nabolagskomiteer har WeChat-grupper der du kan bestille dagligvarer, eller hvor innkjøp av mat er organisert som gruppekjøp. Du kan også sende oss en e-post for råd og hjelp, men det anbefales å først få informasjon gjennom kanalene nevnt ovenfor.
-
Spørsmål: Hvor kan jeg gå for viktige reparasjonstjenester under nedstengning?
Svar: Hvis du får problemer med gass, vann eller strøm hjemme under nedstengningen, anbefaler vi at du først kontakter det aktuelle selskapet. Du bør også sjekke med nabolagskomitéen/boligkompleksets ledelse om reparatører kan slippes inn. Hvis det er smittetilfeller i nabolaget ditt, kan det være at folk utenfra ikke får komme inn. Du kan sende e-post til cg.shanghai@mfa.no eller ringe vårt vakttelefonnummeret i akutte tilfeller.